Generasjonsskifte i Wee.no

En ny generasjon overtar nå aksjemajoriteten hos utstyrsleverandøren Wee.no. Barna til grunnlegger Rune Wee – Vivian, Roger og Marita – skal sette kursen videre for familiebedriften i Tysvær.

Utstyrsleverandøren og familiebedriften Wee.no, som i fjor vokste seg inn på listen over de 30 største nettforhandlerne i Norge, har gjennomført endringer i eierskapet som innebærer at en ny generasjon overtar aksjemajoriteten i selskapet. Far og grunnlegger Rune Wee eier i dag 40 prosent av selskapet, mens 60 prosent nå blir jevnt fordelt mellom barna Vivian, Roger og Marita Wee. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Selv om eierskapet er nytt, har søsknene vært en del av selskapet over tid. Roger Wee (38) har jobbet i WeeGruppens bedrifter siden tenårene, og ble nylig utnevnt til daglig leder i Wee.no. Markedssjef Vivian (39) har vært med i driften siden 2009, mens Marita (32) kom inn i familiebedriften i 2012 og har de siste årene jobbet med regnskap.

Annonse

Vil bli sterkere på merkevarene

Wee.no importerer og leverer utstyr både innen anlegg, landbruk, skogbruk og industri. Selskapet solgte i 2022 ut sine virksomheter innen utleie og transporttjenester, og konsentrerer nå driften rundt nettbutikken. I fjor oppnådde selskapet rekordomsetning med nær 260 millioner kroner på nettbutikken alene.

En ny generasjon på eiersiden vil ikke bety en «revolusjon» for selskapet, men en stødig kursendring, forklarer Roger Wee.

– Å ta over ledelsen og eieransvaret i et familieselskap som dette kommer ikke uten et visst press. For oss handler det først og fremst om å bygge videre på fundamentet og sikre selskapet og våre ansatte i et stadig skiftende økonomisk landskap. Dette innebærer å tilpasse operativ drift og logistikk, og videreutvikle salget både mot bedrifts- og privatmarkedet over tid, sier Roger Wee.

– Ved å tilby et svært bredt sortiment har vi gapet over mye de siste årene. Det er viktig å kunne tilby utstyr til forskjellige bransjer, men vi ønsker nå å redusere antallet produkter og bli sterkere på merkevarene våre innen blant annet gravemaskiner, trucker og vedmaskiner, sier Roger.

Wee.no ønsker å redusere antallet produkter og bli sterkere på sine merkevarer innen blant annet gravemaskiner, trucker og vedmaskiner, ifølge Roger Wee, som nylig overtok som daglig leder for selskapet. (Foto: Wee.no)

Wee.no ønsker å redusere antallet produkter og bli sterkere på sine merkevarer innen blant annet gravemaskiner, trucker og vedmaskiner, ifølge Roger Wee, som nylig overtok som daglig leder for selskapet. (Foto: Wee.no)

Automatisering

Nybygget lagerkapasitet og verkstedlokaler har gjort hverdagen enklere, men den raske utviklingen av selskapet krever mer tilpasning, mener Marita Wee.

– Vi har vært heldige og opplevd kraftig vekst de siste par årene, men dette kommer ikke helt uten «voksesmerter». Derfor blir det viktig for oss å konsolidere driften framover, og sørge for mer effektiv drift igjennom mer automatisering, sier hun.

Den yngre generasjonen Wee er også opptatt av å bygge en inkluderende bedriftskultur framover, forklarer Vivian Wee.

Fokus på de ansatte

– Som medeiere er vi ikke bare opptatte av inntektsstrømmer, men også av å skape en arbeidsplass hvor våre 45 medarbeidere kan føle seg som en del av familien. Det er de ansatte som skaper suksessen, noe vi er veldig bevisste på, sier Vivian Wee.

At den yngre generasjonen får mer eierskap og ansvar betyr ikke at far og grunnlegger Rune Wee trekker seg helt tilbake. Han vil nå konsentrere seg mer om import og produktutvikling i selskapet.

– Å bygge dette selskapet har jo vært en stor del avlivet mitt, så å sende ansvaret videre til neste generasjon er ikke bare lett. Men jeg gleder meg til fortsettelsen, og har tro på at deres innsats og engasjement kan ta Wee.no til nye høyder, avslutter Rune Wee.