På slutten av fjoråret inviterte Rental Group bransjen til prøvekjøring av batterielektriske maskiner de har i utleieparken, blant annet tipptrucker på 50 og 60 tonn og en 20-tonns hjullaster.
De nye el-maskinene er fra de to store kinesiske maskinprodusentene Sany og LiuGong. Sany-dumperne Rental Group importerer ligger under Sany Mining Equipment, som ikke tidligere har vært representert i Norge.
– Vi har inngått en eksklusiv avtale med både Sany Mining Equipment og LiuGong om import av elektriske maskiner til de nordiske landene, sier Pål Brandvold, daglig leder i Rental Group Machine (maskiner over 20 tonn).
Avtalen ble signert i fjor vår, og da vi så maskinene på ConExpo i Las Vegas for første gang i midten av mars i fjor, hadde Brandvold og Erik Sollerud, administrerende direktør i Rental Group, nylig vært i Kina for å signere avtalen.
Investert tungt
De har allerede fått flere maskiner inn til Norge, som allerede er i utleieparken og i bruk på anlegg. Flere enheter er også på vei, og Sollerud sier de har opplevd stor interesse rundt maskinene. Rental Group mener de med disse nye maskinene kan bidra til å redusere prisen på elektriske maskiner i det skandinaviske utleiemarkedet.
– Vi har investert tungt i fabrikkproduserte nullutslippsmaskiner, og alle de investeringene vi kommer til å gjøre nå videre fremover i nullutslippsmaskiner, skal være fra produksjonslinjen. Da får man både en helhet i maskindesign, maskinkonstruksjon, og man har sikkerhet i deletilgang og annenhåndsmarkedet. Det er dette som er den nye standarden, sier Sollerud.
LiuGong 856HE Max:
Støy: 103,5 dB
Vekt: 19,6 tonn
Høyde: 3000 mm
Lengde: 8165 mm m/skuff
Skuffestørrelse: 3,5 m3
Motoreffekt: 160 kW
Batterikapasitet: 423 kWh
Energitilførsel: CCS2, 240 kW
Driftstid: inntil 10 timer
Mange tusen maskiner
LiuGong og Sany serieproduserer tusenvis av batterielektriske maskiner for det globale markedet, og ligger langt fremme i utviklingen og produksjonen av tunge elektriske anleggsmaskiner.
– Av disse maskinene som er her i dag, er det allerede produsert ca. 3000 eksemplarer, og de første maskinene har allerede passert 10 000 timer. Vi er forbi prototyp og teststadiet. Dette er produksjonsmaskiner, og setter oss i en helt annen situasjon til å levere forutsigbarhet og produktivitet til markedet, sier Sollerud.
De hadde med seg flere el-maskiner til Gardermoen, men det er først og fremst de to tipptruckene fra Sany Mining Equipment og hjullasteren fra LiuGong, de fleste kom for å prøve og høre mer om.
Brandvold forteller at det har vært stor interesse fra både private entreprenører og offentlige byggherrer.
– Vi har også hatt besøk fra finansinstitusjoner og fra det svenske Trafikverket, og i tillegg fra flere europeiske land. Så langt har vi hatt besøkende fra ni land, sier han.
Én av de besøkene uttaler høyt og tydelig, da han ser Brandvold, at en slik hjullaster skal han ha, og sikter til LiuGong-hjullasteren. Logoen på arbeidsjakka viser at han kommer fra et stort, kjent entreprenørselskap.
Sany SKT105E:
Støy: 103 dB
Egenvekt: 40 tonn
Nyttelast: 60 tonn
Høyde: 4250 mm
Lengde: 9550 mm
Bredde: 3960 mm
Motoreffekt maks: 740kW
Dreiemoment: 2100 Nm
Batterikapasitet: 564 kWh
Energiløsning: Batteri
Energitilførsel: CCS hurtiglader 2×150 kW
Driftstid: 8 timer
Flere maskiner på vei
I tillegg til de tre el-maskinmodellene Rental Group så langt har tatt inn fra Kina, kan Brandvold røpe at det er flere el-maskiner på gang. Blant annet en 28-tonns hjullaster, som kan utstyres med sidetipp, 20-tonns veihøvel, 22-tonns vals og gravemaskiner fra 25 tonn og nedover.
– Det må gjøres store investeringer i nullutslippsmaskiner i tiden fremover. Jeg skjønner veldig godt at entreprenører er usikre på hva som er rett å gjøre nå, hvor lenge vet de at dagens teknologi er den rette, og når kommer neste generasjon. Den risikoen tar vi. Vi får såpass stor turnover på maskinene at vi kan hele tiden investere i den siste teknologien. Det gir oss muligheter som kanskje ikke den enkelte entreprenør har, sier Sollerud.
Han viser blant annet til at Sany-dumperne allerede er forberedt for autonom kjøring i fremtiden fra fabrikk. Sollerud sier at selv om det nå er mye fokus på elektriske maskiner, understreker han at tiden fremover vil bestå av mange ulike energibærere, og at man må velge den bæreren som totalt sett er best i forhold til miljø, drift og sikkerhet.
Sany SKT90:
Støy: 103 dB
Egenvekt: 37 tonn
Nyttelast: 50 tonn
Høyde: 3980 mm
Lengde: 9340 mm
Bredde: 3720 mm
Motoreffekt maks: 700kW
Dreiemoment: 1800 Nm
Batterikapasitet: 422 kWh
Energiløsning: Batteri
Energitilførsel: CCS hurtiglader 2×150 kW
Driftstid: 8 timer