Rett før jul åpnet Sandoytunnelen, NCCs andre undersjøiske veitunnel på Færøyene siden 2020, til en samlet verdi av 2,7 milliarder kroner.
– NCC gratulerer alle innbyggere på Færøyene og selskapet P/E Eysturoyar og Sandoyartunlar med åpningen av Sandoytunnelen. Som hovedentreprenør gleder vi oss med innbyggerne over ferdigstillelsen av både Sandoy- og Eysturoytunnelen på øyriket, som begge er godt levert og i henhold til plan, sier leder for NCC Infrastructure Norge, Per Jonsson, i en pressemelding fra selskapet.
Åpningen av Sandoytunnelen er en stor og viktig dag for Færøyene, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen i P/E Eysturoyar og Sandoyartunlar.
– Det er helt fantastisk at nå også Sandøytunnelen er ferdig sammen med Eysturoytunnelen. Disse to undersjøiske tunnelene utgjør et mega-prosjekt for Færøyene noensinne, og som vil ha en svært stor betydning for oss og for utviklingen av samfunnet, sier Samuelsen.
– Når vi går i gang med slike store komplekse tunnelprosjekter som dette har det vært avgjørende med en entreprenør som har erfaring med å bygge undersjøiske tunneler og styre slike store prosjekt, samt har en finansiell styrke som kan bidra til å løfte prosjektene, sier han.
Milliardprosjekt
Det var i november 2016 at NCC signerte kontrakt om bygging av to undersjøiske tunneler på Færøyene, og byggingen startet på nyåret 2017.
- Det første delprosjektet er den 11,2 kilometer lange Eysturoytunnelen, verdi 1,5 milliarder kroner.
- Det andre delprosjektet er 10,8 kilometer lange Sandoyartunnelen, verdi 1,2 milliarder kroner. Arbeidet omfatter også veier i dagsonen for tilknytning til eksisterende infrastruktur.
Arbeidene med Eysturoytunnelen startet i 2016, mens byggingen av Sandoyartunnelen startet i 2018. Frem til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020 pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallelt. Sandoyartunnelen er drevet ut fra to stuffer, og med gjennomslag 3. februar 2022. Deretter har det pågått innredning og tekniske arbeider.
Etter sju år med tunnelbygging på Færøyene, med produksjonsutfordringer underveis som pandemi og krig i Europa, er prosjektsjef Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure svært fornøyd.
– Dette kjennes godt, prosjektene har gått bra og vi leverer to tunneler med god kvalitet og til avtalt tid. For å lykkes med store, komplekse tunnelprosjekter som dette, må en blant annet ha gode fagarbeidere og gode samarbeid med UE-er og byggherre. Det har vi oppnådd, slår Tollefsen fast.
Prosjektsjefen takker både EST og byggeledelsen for et godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats gjennom sju år.
– Vi vil også takke alle våre underentreprenører og leverandører som har vært med. Alle har god grunn til å føle seg stolte over hva vi har levert sammen, sier prosjektsjef Tollefsen.
NCC har lang erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygde selskapet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin, og flere nøkkelpersoner som har jobbet med de siste prosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.
Fakta Eysturoyartunnilin:
- Byggetid: 2016 – 2020
- Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
- Bredde: 10,5m
- Stigningsgrad: 5 %
- Laveste punkt: -187 meter
- Finansiering: passeringsavgift
- Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
- Kontraktverdi: NOK 1,5 milliarder
- Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m
- Byggetid: 2018 – 2023
- Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
- Bredde: 9,5 meter
- Antall døgnpasseringer: 310 biler
- Stigningsgrad: 5 %
- Laveste punkt: -147 meter
- Finansiering: passeringsavgift
- Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
- Kontraktverdi: NOK 1,2 milliarder