Maskin Mekano har fått typegodkjent det nye sikteverket ECO6 for veier i EU. Dette gjør at man skal kunne kjøre på alle typer veier, inkludert motorveier, uten dispensasjon.
– Dette sparer tid og penger ved transport for selskapets kunder, noe som til slutt synes på bunnlinjen i en prispresset bransje, skriver selskapet i en melding.
ECO6 er bygget med en vridningsstiv ramme med en spesialdesignet bøyd profil. Dette skal gi en stabil konstruksjon og relativt lav vekt. Begge akslene på boggien har ABS-bremser, og foran på maskinen er det hydrauliske ben og to separate teleskopben til fastlåsing. Maskinen står også på bremseakslene til boggien under drift.
Elektrisk
ECO6 elektrisk drevet og hydraulikken brukes bare til støtteben, landganger og nedfelling av transportører. Noe som reduserer risikoen for skadelig oljelekkasje til et minimum, ifølge produsenten.
Drivstofforbruket på egen generator er cirka 4 l/t. Sammenlignet med hydraulisk drevne sorteringsanlegg, skal det være mulig å redusere CO2-utslippene med opptil 80 prosent og samtidig redusere støynivået med 10 dB. Har man tilgang på strøm, er forbruket ca. 22 kW.
Sikkerhet
Under utviklingsarbeidet skal det ha vært stort fokus på å skape et trygt arbeidsmiljø. Ifølge Maskin Mekanos designere har de utviklet en rekke nye, sikre, men fleksible og pålitelige inngrepsvern.
Sikten i ECO6 er utstyrt med en kraftig drivenhet, og sikten er tvangsstyrt/firelagret, noe som skal gjøre at slaget er konstant uavhengig av belastningen. Som igjen skal føre til konsekvente og forutsigbare siktekurver.
Sikten er avvibrert med Maskin Mekanos Vibro-Block-konsept. Dette skal sørge for at kraften forblir i sikten der den hører hjemme, og slik at resten av maskinen ikke påvirkes. Ifølge Maskin Mekano er de alene om denne innovasjonen.
Maskin Mekano EC06:
Transportlengde: 13,6 m
Transportbredde: 2,55 m
Transporthøyde: 4,0 m
Vekt: ca. 24 tonn, avhengig av utrustning
Sikt: STE 2-67
Sikteareal: 1,4 x 4,8 m på to dekk
Motor 11,0 kW, 400 V