Gir Cat’en nytt liv og lavere utslipp

Pon Equipments avdeling i Rogaland gjør noe som ingen andre Caterpillar-forhandlere har gjort tidligere. For første gang bygges en Cat-maskin om fra Steg IV til Steg V – en ombygging som gir maskinen lengre levetid og lavere utslipp.

Inne på verkstedgulvet hos Pon Equipment i Sandnes står det en nedplukket Cat 988 K som i over 23 000 timer har lastet mange tonn masser hos Titania.

Den sju år gamle hjullasteren hadde gjort sitt i ilmenitt-gruva, men i stedet for å bli eksportert ut av landet ble den fraktet til Sandnes. Her ble den kjørt inn i verkstedet som en Steg IV-maskin, og om noen uker kjører den ut som en nyoverhalt 988K og tilfredsstiller utslippskravene til Steg V.

Annonse

Ombyggingen er en del av Caterpillars rebuild-konsept, men det som skiller denne ombyggingen fra alle andre, er oppgraderingen fra Steg IV til Steg V – det er aldri blitt gjort tidligere på en Cat-maskin.

Ca. ti uker tar det for tre-manns-teamet bestående av Marius Støle, Thomas Mærland og lærling Benjamin Fjeldheim (stående) å «rebuilde» hjullasteren. Lærling Fjeldheim har vært med på prosjektet fra dag én. (Foto: Njål Hagen)

Les også: Gamle slitere får nytt liv med Cat Rebuild

Bærekraft og gjenbruk

Siden 1980-tallet har mange tusen Cat-maskiner verden over fått forlenget levetid gjennom Cat Rebuild.

Maskinoverhalingsprogrammet har fått fornyet aktualitet med tanke på vår tids fokus på bærekraft og gjenbruk. Ved å gi en maskin både to og tre liv bidrar dette til redusert forbruk av stål og andre råvarer.

Det viser seg også at i gjennomsnitt gjenbrukes 65 prosent av delene når en maskin overhales. I tillegg er det et “kortreist” alternativ til ny maskin, som gjerne må fraktes fra andre verdensdeler.

Rebuildteam: Fra venstre: Tove Ree, regionsjef Pon Equipment, Benjamin Fjeldheim, lærling, Marius Støle, mekaniker, Thomas Mærland, mekaniker, Henrik Medhus, regionsansvarlig Cat Financial, og Benedicte Ruud, relationship manager i Cat Financial. (Foto: Njål Hagen)

Finansiering

Typiske maskiner som inngår i Cat Rebuild er større maskiner, som tipptrucker fra modell 770 og oppover i størrelse, og gjerne større hjullastere fra modellen 980. Men også veihøvler, doser, mindre hjullastere og gravere kan inngå i overhalingsprogrammet.

Når en maskin skal inn til rebuild så nedsettes en faggruppe bestående av representanter fra verksted, SOS oljelabb, delelager, finans mfl.

Disse gjennomgår hele prosessen og avgjør når, hvor og hvordan.  Antall deltakere i gruppen er avhengig av omfanget på rebuildjobben.

Grunnen til at finans er med er at en rebuild kan beløpe seg til store summer, og da kan Cat Finans tilby en finansieringsløsning.

Når det er avgjort hvor stor rebuild maskinen skal gjennomgå, fremskaffes alt av komponenter som skal skiftes, og gjøres klart til dagen maskinen kommer til verkstedet. Dette for å være sikker på at det ikke blir unødvendige forsinkelser på grunn av manglende komponenter.

Etter overhalingen blir maskinen merket som «Certified Rebuild». (Foto: Njål Hagen)

Rebuild-programmer

Caterpillars rebuild-program består av flere nivåer/løsninger. Blant disse er CCR – Cat Certified Rebuild, CPT – Certified Power Train Rebuild og CMCR – Certified Machine Component Rebuild.

CCR er den mest omfattende, her plukkes hele maskinen ned og bygges opp igjen med nye deler og lakkeres, og maskinen fremstår som ny. Kanskje enda bedre da den også får nyeste programvare.

CPT består av full oppbygging av drivlinjen. Her overhales alt fra motor og helt ut til hjulene. Det inkluderer motor, transmisjon, converter med kjølesystem, radiator, slanger med klemmer og kjølere til transmisjon/converter. I tillegg er det akslinger, differensial, finaldrev og bremser. I Norge er dette den overhalingen som er mest etterspurt.

CMCR er mer en komponentoverhaling på for eksempel motor, hydraulikkomponenter, transmisjon- og convertere. Ofte er mange av disse komponentene ferdig overhalt eller de kan skaffes som Reman artikler for at nedetiden skal bli kortest mulig.

Ti uker

Hjullasteren som er til rebuild hos Pon i Sandnes gjennomgår en CPT+, hvor «pluss» inkluderer motorbytte for å oppgradere til Steg V. I tillegg byttes alle hydraulikkomponenter.

Ifølge mekanikerne som utfører jobben, var det å bytte ut den gamle Cat C18 Steg IV-motoren med den nye Cat C18 Steg V-motoren en forholdsvis enkel jobb. For øvrig vil den gamle motoren bli overhalt og vil få et nytt liv i en annen maskin.

Akkurat på denne maskinen blir det gjort oppussing ut over rebuild-programmet. Blant annet er førerhytta plukket ned, blitt lakkert og det blir montert nye spaker, førerstol og innvendig kledning. I tillegg er midtleddet og flere gjennomføringer i lasteaggregatet linjeboret og satt inn nye foringer. Når hjullasteren kjøres ut av verkstedet etter ca. ti uker vil den oppleves som en nesten ny maskin.

Simen Bendixen (t.v.) er produktsjef rebuild/overhalinger hos Pon Equipment, mens Rune Bilstad er storkundeansvarlig på service og deler ved Pons avdeling i Sandnes. (Foto: Njål Hagen)