Implena/Stangeland med Rogfast-kontrakt til 4 mrd.

Den andre av tre store Rogfast-kontrakter ble 6. januar signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.

Kontrakten er den andre signerte entreprisen på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Annonse

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

Veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Impleina/Stangeland signerte 6. januar den andre av tre store Rogfast-kontrakter. På bildet gratulerer Hovland entreprenørene Implenia og Stangeland med kontrakten. Signeringen ble gjort elektronisk via teams. Kontrakten er på cirka 4 milliarder kroner. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå sterter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, som mener at prosjektet også vil bety mye for arbeidslivet i regionen, og for Ferjefri E39.

Implenia/Stangeland

– Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.

Prosjektsjef Oddvar Kaarmo gleder seg til at byggingen av Rogfast nå starter fra begge sider av Boknafjorden. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)