Hos maskinleverandøren Hymax foregår det en prosess som foreløpig ikke er synlig utenfra, men om ikke lenge vil kundene enkelt kunne kjøpe deler og utstyr via ny webshop.
Kubota-, Giant-, Ausa- og Merlo-forhandleren Hymax AS har de senere årene gjennomgått en prosess for å bli bedre rustet for en bransje som er i stadig endring.
For ikke lenge siden lanserte selskapet en ny nettside, og midt under korona-pandemien ansatte Glenn Mellegaard, daglig leder i Hymax, Vemund Rønningen og Magnus Myhr.
Rønningen er logistikkleder, med ansvar for å drifte salget av reservedeler og utstyr, samt å videreutvikle fagområdet til å bli en betydeligere del av selskapet. Han er utdannet innen økonomi og logistikk fra NTNU Gjøvik, og har erfaring fra tilsvarende oppgaver fra Biltema og Kongsberg Automotive Raufoss.
Myhr er forretningsutvikler med ansvar for å utvikle og implementere digitale plattformer og systemløsninger. Myhrs hovedkompetanse er innen dataanalyse og IT-løsninger. Han er utdannet ved NTNU Trondheim og har lang erfaring fra Forsvaret, Statoil og Nammo Raufoss. Internt hos Hymax tituleres Myhr som «Digitaliseringsminister».
Betydelig ettermarked
– Vi er på en digital reise, og med Rønningen og Myhr på laget er vi godt rustet for dette. De er i gang med å bygge en grunnmur for det videre arbeidet, sier Mellegaard, da vi møter han og Rønningen ved Hymax’ hovedkontor i Brumunddal.
Rønningen og Myhr har begynt arbeidet med å utvikle en webshop. Her skal kundene kunne bestille og kjøpe deler og utstyr som de trenger for å holde maskinene i gang.
– I første omgang lanserer vi en noe forenklet webshop, og ikke alle 10 000 varenumrene med en gang, sier Mellegaard.
Ifølge Rønningen skal kundene etter hvert kunne bestille og kjøpe redskaper, deler og service gjennom webshopen.
– Ettermarkedet skal bli betydelig for Hymax i fremtiden, sier han.
– Men før vi kommer så langt er det mange systemer som må på plass, blant annet strekkodene.
Digital maskinhandel
Mellegaard lover at selv om Hymax er i gang med en digitaliseringsprosess, skal kundene fortsatt kunne ringe inn eller komme innom en av avdelingene for å kjøpe deler og utstyr.
– Vi skal være på de plattformene som kundene er på. Det være seg telefon, hjemmebesøk eller digitalt, sier han.
– Når alt er på plass skal kundene også kunne bestykke maskinene via webshopen men det ligger fortsatt litt frem i tid, sier Glenn Mellegaard.