Egenutviklet veiskrape for alle typer grusvei

Foss Mekaniske AS på Rudshøgda i Innlandet, har brukt mye tid og ressurser på å utvikle en veiskrape som ikke bare retter opp grusveien, men henter også verdifull masse inn i veibanen igjen.

Helt siden vi begynte å bygge veier, har det vært behov for å vedlikeholde disse for å ha god fremkommelighet. Ikke lenge etter de første grusveiene ble bygget, ble veiskrapen tatt i bruk for å jevne ut og holde veien så farbar som mulig.

I begynnelsen var det hester som ble brukt til å trekke veiskrapen, men etter hvert overtok traktor og lastebil jobben. Ettersom flere og flere veier fikk asfaltdekke ble det mindre behov for veiskrapen, men det finnes fortsatt mange tusen kilometer med grusveier rundt om i Norge, ikke minst i hjemfylket til Foss Mekaniske.

Annonse

SME Kombiskrape 280 er utviklet og produsert av Foss Mekaniske, og er beregnet for vedlikehold av alt av grusveier – fra skogsbilveier til fylkesveier. (Foto: Foss Mekaniske)

Moderne bygg og flere ansatte

– Eieren av selskapet har alltid hatt en forkjærlighet for grusveier, og det lå i kortene at vi skulle utvikle og bygge en veiskrape, sier Dan Cato Olsen, daglig leder i Foss Mekaniske AS.

Vi møter han ved selskapets hovedkontor på Rudshøgda. Hit flyttet de inn i nye lokaler i 2020.

– Det var stor overgang å komme hit til 1800 kvm moderne bygg, fra 240 kvm i Åsmarka, sier Olsen, da han viser oss rundt i lokalene.

Eier Carl Ole Foss, som for øvrig jobber i bedriften, bygde verkstedet i Åsmarka i 2007, og første ansettelsen ble gjort så sent som i 2014. Tjenestene ble etter hvert både engineeringsarbeid, CNC maskinering, sveising, reparasjon og vedlikehold, og mye maskinbygging av forskjellig sort.

Nå er de 20 ansatte og omsatte for 25 millioner kroner i 2021. Det som utvikles og produseres selges til andre produksjonsbedrifter og næringsmiddelindustri i hele landet.

– Vi har fått et rykte på oss for å være problemløsere og oppdragsmengden har økt jevnt og trutt, og vi må ansette flere, sier Olsen.

Han forteller at de nå søker etter en selger som skal ha salgsansvaret for veiskrapen og andre produkter for vedlikehold av grusveier.

– Om det er noen der ute som er interessert i stillingen er det bare å ta kontakt, legger han til.

Veiskrapen er utstyrt med to skjær, hvor det fremste har påmontert kantvinge, med fjærutløser, som tar torvkant for å få verdifull masse inn i veibanen igjen. Drammenslodden (gummimatta) festes i midtre opphengspunktet i ramma. (Foto: Foss Mekaniske)

Gjenbruk og holdbart

I tillegg til å utvikle og produsere for kunder over hele landet, fikk de ideen om å bygge en veiskrape som skulle gjøre det veiskraper har gjort i alle år, men tilpasset dagens behov og krav.

Etter mye tankevirksomhet og prøving kom de frem til modellen som har fått betegnelsen SME Kombiskrape 280.

– Det er mye som skiller vår veiskrape fra andre, men vi var opptatt av å ta vare på og gjenbruke massene som havner i grøfta og at veibanen skulle være holdbar, sier Olsen.

Han forteller at veiskrapen har to kraftige skjær, kantvinge for å ta torvkant for å få verdifull masse inn i veibanen igjen, og uavhengig justering av vinkel på slodd slik at man får helling ut mot grøft.

Den har påmontert Drammenslodden (gummimatte) for å komprimere og jevne ut massen etter slodden, og i tillegg knuser den torv og jevner godt, og er også med på å kaste ut stein fra veibanen. Helt bakerst sitter en pakkevalse på 330 kg, som komprimerer veibanen og skaper et jevnt resultat, og en grusstrengspreder for å kaste ut eventuell stein og gjøre siste finish på veien.

Veiskrapen har mange justeringsmuligheter, både hydraulisk og manuelt.

– Veiskrapa har unike egenskaper ved at den ikke etterlater en liten kant, eller demning om du vil, mellom veibanen og grøftekanten, som hindrer vann i å renne av og som igjen lager groper i grusen, sier Dan Cato Olsen.

– Dette er en veiskrape utviklet for norske forhold, og egner seg utmerket til vedlikehold av små og store grusveier. Alt fra skogsbilveier til fylkesvei, legger han til.

Styring av hjulaksel gjør at den lange konstruksjonen kan følge grøftekanten i arbeid, og det er hydraulisk uavhengig hev og senk av bakhjul og matte. Pakkevalse i stål, med påvulket 10 mm gummi, veier 330 kg og torsjonsfjæret opp mot slodderamme slik at vekten av ramma er med på å komprimere veibanen. Grusstrengspreder bakerst er med på å skape siste finish på veibanen, og er konstruert for å kaste eventuell stein som gummimatten ikke greier å få ut, ut av veibanen. (Foto: Foss Mekaniske)

Eget selskap

For å holde salg av veiskrapen og annet veivedlikeholdsutstyr adskilt fra resten av driften, ble det etablert et eget selskap som har fått navnet SME AS.

SME står for Sustainable Maintenance Equipment Norway.

– Navnet kom til etter et samarbeid med en kunnskapspark i Ålesund, som mente vi burde bruke et navn som er forståelig internasjonalt, sier Olsen.

Det aner oss at de kanskje ser til andre land som også har mange grusveier.

Olsen legger til at de nylig lanserte egen nettbutikk hvor kundene kan bestille og kjøpe veihøvelen og andre produkter som SME er forhandler av.

Tekniske data SME Kombiskrape 280:

Arbeidsbredde: 2,8 meter.

Lengde: 9,6 meter

Vekt: ca. 3400 kg med Drammenslodden

Tilkobling: dragbjelke / trekkstenger kat 2.

Antall dobbeltvirkende hydrauliske uttak: 1 stk.

12V uttak 3-pol i traktor for styring av ventiler

7-pol tilhengerkontakt for lys

Anbefalt minimum traktorstørrelse: 120 HK, ca. 5,5 tonn