Den koreanske maskinprodusenten inviterte presse fra hele verden til å overvære begivenheten, og Anleggsmaskinen var blant de første til å se Hyundais 14-tonns hydrogen-hjulgraver i «action» på Bauma (se video nedenfor).
Hjulgraveren HW155H er foreløpig bare en prototype og Hyundai Construction Equipment (HCE) har utviklet maskinen siden 2020. Ifølge selskapets tekniske sjef skal maskinen kunne kjøres i åtte timer på én tank, og det tar bare ti minutter å etterfylle hydrogentanken.
Brenselcelle
Hyundai har levert brenselcelledrevne lastebiler til kunder i Sveits de siste to årene. Disse lastebilene kjører på grønt hydrogen laget av vannkraft eller annen fornybar energi.
Om og når hjulgraveren skal settes i produksjon, sa verken konsernsjefen i Hyundai, Cheol-Gon Choi, eller administrerende direktør for Hyundai i Europa, Sungvoo Lee, noe om, men at selskapet skal jobbe videre med utviklingen av hydrogendrevne maskiner var de begge enige om.
Les mer om hydrogen-maskinen i neste nummer av Anleggsmaskinen.