Volvo CE er offisiell banebygger for FIA World Rallycross Championship, og hadde blant annet dosert svingene på Lånkebanen, på Hell i Trøndelag, da første offisielle løp for de elektriske RX-bilene ble arrangert.
FIA World Rallycross Championship hadde første offisielle løpsserie for de elektriske verstingbilene World RX 12. til 14. august. Hell RX og Lånkebanen var første gang RX-bilene møttes til konkurranse.
Motorsporten på vei inn i en ny æra
World RX blir elektrifisert og nå stiller elektriske biler med 500 kW/680 hk, og med et dreiemoment på 880 Nm, opp på startstreken og akselererer fra alt som har kjørt på tilsvarende baner.
0-100 km/t raskere enn en Formel 1-bil, faktisk ned mot 1. – ett – sekund om forholdene er optimale. Det er med andre ord absolutt ikke noe som tilsier at el-bil er kjedelig, selv om lyden ikke blir den samme, og lukta av drivstoff og eksos uteblir.
Alle de elektriske RX-bilene har samme drivlinje, som består av to elektriske motorer, en foran og en bak, og firehjulsdrift. Det er opp til sjåførene og hvordan elektronikken tunes og understellet (fjærer og dempere) settes opp som avgjør hvor høyt man havner på resultatlisten.
Publikumsvennlig
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) er offisiell banebyggingspartner, og bygger banene for de nye elektriske rallybilene, og selvfølgelig for de «gamle» bensindrevne rallybilene. Det er også Volvo som står for bilberging når det konkurreres. Avtalen har en varighet på tre år.
Etter flere arbeidsmøter for å finne ut hva en perfekt planlagt rallycrossbane skal inneholde, inviterte Volvo CE og det internasjonale bilsportforbundet FIA flere sjåfører til GTR Motorpark i Eskilstuna i Sverige. Her hadde Volvo CE bidratt med å designe og teste hopp, svinger og dynamiske elementer.
Under en tredagers test ble hvert baneelement nøye evaluert, og det kom mange forslag om hvordan det skulle bli flere forbikjøringer og få til best mulig show for tilskuerne.
Etter hvert som elementene ble godkjent av FIA, ble byggedataene registrert i 3D i Volvos Dig Assist maskinstyring. Disse dataene blir overført til andre Volvo-maskiner og gjenskapes på hver bane løpsserien besøker under det kommende World Championship.
Dette vil ifølge Volvo, ikke bare redusere byggetiden for hver bane betydelig, men også gjøre det med minimalt karbonavtrykk.
Kjente sjåfører og mye publikum
Et av lagene som konkurrerer er Construction Equipment Dealer Team. Teamet består av sjåførene Klara Andersson og Niclas Grönholm. De sponses blant annet av den svenske Volvo-forhandleren Swecon, Engcon, SMT (leverandør av blant annet borerigger og kompressorer) og SSAB (stålprodusent og – leverandør).
Til sammen stilte åtte RX-biler til rallyrunden på Lånkebanen og bak rattene var mange kjente sjåfører, blant annet fire ganger verdensmester Johan Kristoffersen, som for øvrig vant den førte RX-runden.
I den andre elektriske klassen, RX2e, var det også et kjent ansikt. Den tidligere toppalpinisten og OL- og VM-vinner Aksel Lund Svindal var invitert av sin sponsor til å delta.
Ifølge arrangøren av World RX på Hell, var det enorm interesse og spenning rundt det å få arrangere premieren på mesterskapets nye elektriske æra.
Det manglet i hvert fall ikke på interessen fra publikum. Totalt for de tre dagene med rallycross på Hell var det forhåndsolgt ca. 10 000 billetter og det meldes om ca. 20 000 besøkende i løpet av helgen.