Rydder opp en av Norges mest forurensede havner

Et spleiselag bestående av Miljødirektoratet, Kystverket og Hammerfest kommune skal fjerne både miljøgifter og skrot i Hammerfest havn. Sjøentreprenøren AS har lang erfaring i denne typen oppdrag, men før de kan begynne må gamle miner fjernes.

– Så langt har de fjernet to miner fra havneområdet. Dette er miner som har ligget her siden 2. verdenskrig, sier Terje Pettersen, daglig leder i Sjøentreprenøren AS.

Det bergensbaserte selskapet, som ble etablert på slutten av 1990-tallet, utfører tjenester innen mudring av både rene og forurensede masser, sprengning under vann, massetransport til vanns, tildekking av forurenset sjøbunn, ROV–tjenester og anleggsdykking. Selskapet er et heleid datterselskap av NCC.

Annonse

BERGEN: Sjøentreprenøren AS ble etablert på slutten av 1990-tallet og har utført oppdrag langs store deler av Norges kyst siden den gang. Daglig leder Terje Pettersen, forteller at selskapet de to siste årene har hatt mange oppdrag i Nord-Norge. (Foto: Njål Hagen)

Fellesprosjekt

– Vi utfører oppdrag langs hele norskekysten for offentlige og private aktører, og siden 2020 har vi hatt mange oppdrag her i Nord-Norge, sier Pettersen, da vi møter han og teamet ved anleggskontoret på havna i Hammerfest.

Prosjektet Hammerfest Ren Havn er et samarbeid mellom Kystverket og Hammerfest kommune. Prosjektet er beregnet til å koste 457 millioner kroner. Kommunens miljøopprydningsprosjekt i havna og Kystverkets to farleds- og fiskerihavnprosjekter, Forsøl og Fuglenes, er slått sammen til ett felles prosjekt. Dette fordi det skal gi synergier i gjennomføringen. Samlet omtales de tre prosjektene som Hammerfest Ren Havn.

NCC er hovedentreprenør på utbedringen av havnene i Hammerfest og Forsøl. Arbeidet som skal gjennomføres i en hovedentreprise inkluderer blant annet rivning av eksisterende kaikonstruksjon og bygging av ny, etablering av cellespuntdeponi for forurensede masser, miljømudring og tildekking i Hammerfest havn, samt utdyping av havnene i Hammerfest og Forsøl. Kontraktsverdien er 348 millioner kroner.

KART: Kartet øverst til høyre viser Forsøl. Blått felt viser hvor det skal mudres og rosa firkant viser hvor massene skal deponeres. Kart nede til høyre viser Hammerfest havn. (Kart: Kystverket)

Miljøgifter

Havnen i Hammerfest er en av de mest forurensede i landet. Det begynte med en stor bybrann i 1890. Deretter førte krigsårene til at masse avfall ble etterlatt. I senere tid har flere tiår med tungindustri satt sine spor. Nå er sjøbunnen tettpakket med miljøgifter.

Miljøgifter på sjøbunnen kan tas opp av planter og dyr, og prege livet i sjøen. Ifølge Helsedirektoratet er det noen steder så høye konsentrasjoner at det kan være helseskadelig å spise fisk.

Opprydding av sjøbunnen blir gjort gjennom mudring eller tildekking. Frem til nå har mye av arbeidet bestått i å kartlegge sjøbunnen. Til denne jobben har både dykkere og undervannsdrone blitt brukt, og det er i dette arbeidet de to gamle minene er oppdaget.

BORING: Mjø II har en Sandvik DX 780 borerigg om bord, som snart skal byttes i en ny rigg. Sjøentreprenøren bruker denne blant annet for å bore og sprenge utdypninger i farleder og ved kaianlegg. (Foto: Sjøentreprenøren)

Caesar og Mjø II

Til oppdraget i Hammerfest har Sjøentreprenøren med to lektere, Caesar og Mjø II, med maskiner og utstyr.

Caesar er en mudringslekter som er 30 x 13 meter, med en fastmontert Hitachi EX1200 (ca. 120 tonn) og har mudringsdybde inntil -17 meter.

Mjø II er en lekter som er 46,5 x 12 meter, med kran, Sandvik DX 780 borerigg (denne skal byttes ut med en nyere rigg) og dykkerstasjon. Mudringsdybde inntil 50m.

Per nå opererer de to lekterne i Forsøl, på nordsiden av Hammerfest. Her skal fiskerihavnen gjøres dypere og farleden inn til den skal utbedres. Når dette arbeidet er ferdig skal lekterne slepes inn til Hammerfest havn.

Her skal de brukes i arbeidet med mudring og tildekking. Forurensede sedimenter som tas opp skal deponeres i cellespuntdeponiet og bygges inn i den nye sentrumskaia.

Planen er at arbeidet skal ferdigstilles i løpet av 2023.

MUDRING: Rene masser som graves opp lastes på lekter og deponeres på egnede områder. Graveren er en Hitachi EX1200 (ca. 120 tonn) og har mudringsdybde inntil -17 meter. (Foto: Sjøentreprenøren)

Hammerfest Ren Havn

Hammerfest Ren Havn er et viktig miljø-, infrastruktur- og byutviklingsprosjekt, som både utvikler næringsgrunnlaget i Hammerfest havn med nye kaiareal og fjerner miljøforurensingen i en av Norges mest forurensede havner. Hammerfest havn er et av de 17 prioriterte kyst- og fjordområdene i den nasjonale handlingsplanen for opprydding av forurenset sjøbunn. I tillegg skal prosjektet bedre sjøsikkerheten og legger til rette for ytterligere næringsutvikling i Hammerfest og Forsøl.

Prosjektet omfatter:

  • Opprydning av forurenset sjøbunn i Hammerfest havn og bygging av en ny sentrumskai, der deponi for forurensa sediment bygges inn i kaia.
  • Utdyping av Fuglenes fiskerihavn
  • Utbedring av farleden inn til, og utdyping av, Forsøl fiskerihavn.

Delprosjekt miljøopprydning i Hammerfest havn:

  • Etablering av strandkantdeponi i sentrumskaia i Hammerfest, med plass til 88 000 m3 masser. Strandkantdeponiet består av spuntceller. Deponiet vil bli fundament for ny sentrumskai.
  • Mudring av ca. 22 000 m2 forurenset sjøbunn i Hammerfest havn med ca. 21 000 m3 forurensede sedimenter. Mudringsmassene legges i strandkantdeponiet.
  • Tildekking av ca. 70 000 m2 forurenset sjøbunn i Hammerfest havn med ca. 47 000 m3 rene masser.
  • Etter at deponiet ved sentrumskaia er fylt opp og lukket, vil ny sentrumskai bli bygd over dette, med nye havnebygg og bedre forhold for passasjerer og gods.

Delprosjekt farledsmudring ved Fuglenes:

  • Havnemudring av ca. 16 000 m2 sjøbunn ved Fuglenes, med ca. 8000 m3 forurensede sedimenter og ca. 18 000 m3 rene sedimenter.
  • Mudringsmassene legges i strandkantdeponiet i Sentrumskaia.

Delprosjekt farledsmudring ved Forsøl:

  • Mudring i farleden og foran fiskerikaier i Forsøl av ca. 62 000 m2 sjøbunn, med ca. 5000 m3 forurenset mudringsmasser og ca. 64 000 m3 rene mudringsmasser.
  • De forurensede mudringsmassene legges i strandkantdeponiet i Sentrumskaia, sammen med ca. 36 000 m3 av de rene mudringsmassene.
  • De resterende ca. 28 000 m3 rene mudringsmassene, som det ikke er plass til i strandkantdeponiet, planlegges deponert i sjøen utenfor Forsølholmen.
  • Farleden vil få oppgradert merking med HIB (Hurtigbåtmerker med indirekte belysning).

(Kilde: Kystverket)