På den største standen under Vei og Anlegg 2022 vil Volvo Maskin vise et bredt utvalg av maskiner og utstyr, i tillegg til slitedeler, reservedeler, service samt tjenester og løsninger som kan bidra til å øke produktiviteten og sikre bedre utnyttelse av maskinene.
Den virkelig store nyheten på årets stand er Volvo EC230 Electric, verdens første større batterielektriske anleggsmaskin produsert ferdig på fabrikk. Norge er også det første markedet i verden som får tilgang til denne modellen, og i løpet av året vil over 30 maskiner leveres til norske kunder, skriver Volvo Maskin i en pressemelding.
Elektrisk og nullutslipp
For å kunne utnytte både EC230 Electric og andre elektriske maskiner trengs tilgang på strøm for hurtiglading på anlegget, og for første gang vises Volvo Power Unit. Dette er en 10’’ ladecontainer med 330 kWh batterikapasitet, uttak for lading med 150kW effekt via CCS2 ladekontakt, og innebygd lader for Volvo kompakte elektriske maskiner.
Premiere blir det også for to nye helelektriske kompaktmaskiner, Volvo ECR18 Electric og Volvo L20 Electric, som vises sammen med bestselgerne Volvo ECR25 Electric og Volvo L25 Electric.
Fra Volvo Trucks vises FMX Electric som settes i serieproduksjon i inneværende år. Versjonen som vises er en trekkvogn med 490 kW/666 hk motoreffekt, med maksimal vogntogvekt på opp til 44 tonn. Batterikapasiteten på 540 kWh skal gi en praktisk rekkevidde på ca. 300 km.
Biogass
Et alternativ som i mange sammenhenger sidestilles med nullutslipp, er ifølge Volvo, bruk av biogass som drivstoff. På standen vises en Volvo FH460 biogass lastebil med Joab krokløft, med gasstank som skal gi en praktisk rekkevidde på 700 km. Med biogass kan vogntogvekten økes til 65 tonn.
Volvo Maskin er forhandler for Sennebogen materialhandteringsmaskiner. Alle modellene fra Sennebogen kan leveres med kabelelektrisk drift, og på standen vises en Sennebogen 818ME Electric. For å øke fleksibilitet og utnyttelse er maskinen i tillegg til elektrisk drift utrustet med en liten dieselmotor som gjør det mulig å flytte maskinen mellom sorteringsstasjoner, eller kjøre maskinen på- eller av en tralle for transport.
Nye beltegravemaskiner
Ifølge Volvo Maskin er en annen stor nyhet i dobbelt forstand (en av de største maskinene på Vei og Anlegg 2022), er den nye Volvo EC530EL. Sammen med Volvo EC550EL skal disse to modellene utgjøre en betydelig satsning i 50-tonnsklassen fra Volvo. Et helt nytt og avansert hydraulikksystem sammen med økt motoreffekt og pumpekapasitet har gjort det mulig å sette ny standard for produktivitet, samtidig som drivstoffeffektiviteten skal være forbedret med 25 prosent.
Volvo EC350EL Hybrid er også en relativt ny modell i 35–40 tonnsklassen, og ble lansert tidlig i 2021. Nå kan den også leveres med kostnadseffektiv hybridteknologi fra Volvo. Energi fra senkning av bommen lagres i akkumulatorer, og føres tilbake til en hydraulisk motor koblet til hydraulikkpumpa. Løsningen gir mulighet for å benytte energien som gjenvinnes til alle maskinens bevegelser, og gjør at dieselforbruket skal kunne reduseres med opptil 17 prosent. Teknologien finnes også tilgjengelig for Volvo EC250EL, EC300EL og EC380EL.
Kompakt hjulgraver
En annen nylig lansert modell er Volvo EWR130E, den minste i serien av korthekk hjulgravere fra Volvo. Maskinens kompakte design gjør at den skal egne seg godt for arbeid langs vei og der det er ekstra trangt. Den er ifølge Volvo lett å manøvrere, og mulighet for firehjulsstyring og delt planeringsskjær skal gi ytterligere fleksibilitet.
Spesialmaskiner fra CE Engineering Solutions
CE Engineering Solutions (CEES) er et Volvo-eid selskap i Malmø som bygger spesialløsninger til Volvo anleggsmaskiner. På standen under Vei og Anlegg vises en Volvo EW220E spesialrigget med hev- og tiltbart førerhus, kompressor og slangetrommel for luft og vannspyling til hydraulisk hammer, samt omfattende beskyttelsesutrustning for bruk i tunnel. I tillegg vises en Volvo L90H med tilhengerfeste, også bygget av CEES.
Digitale løsninger
Alle Volvo anleggsmaskiner kan utstyres med Co-Pilot, en plattform for å overvåke arbeidet maskinen utfører, og utveksle data mellom maskin og kontor eller mellom maskiner på et anlegg. Systemet består av en 10ʺ berøringsskjerm med prosessor og internminne, og programvare tilpasset hver maskintype: Dig Assist (gravemaskiner), Load Assist (hjullastere), Haul Assist (dumpere), Compact Assist (valser) og Pave Assist (asfaltutleggere).
Ifølge Volvo er kanskje den viktigste av disse Dig Assist, som gir mulighet for fabrikkmontert og fullt integrert 3D maskinstyring med Topcon programvare. Dig Assist inneholder i tillegg vektindikator for oppfølging av produktivitet og mengder av ulike masser på anlegget, og for å sikre riktig lasting av dumpere og lastebiler. På standen vil det være mulig å få en demonstrasjon av Dig Assist og hvilke muligheter systemet kan by på.
Under Vei og Anlegg lanseres også Connected Map, et system for å gi full oversikt over maskiner, kjøretøy og besøkende på et anlegg i sanntid. Informasjonen vises både på skjermen i maskinen (også tilgjengelig for andre merker enn Volvo), og på en PC på kontoret. Midlertidig besøkende kan benytte en mobiltelefon og via en app logges inn i systemet, slik at all bevegelse på anlegget fanges opp. Connected Map skal bidra til bedre trafikkflyt, økt produktivitet og ikke minst økt sikkerhet på anlegget.
Classic Parts
Under Vei og Anlegg vil Volvo lansere Classic Parts. Dette er et utvalg av originale reservedeler til redusert pris, for bruk på eldre Volvo-maskiner. Det vil være utstilt eksempler på deler både fra Classic Parts, servicedeler, slitedeler og belteunderstell. Her får man originale deler med to års delegaranti, til en redusert pris.