Gjennom hele livet samlet Jan Arvid Lindland på saker og ting, maskiner og utstyr. Noe som resulterte i et eget privat museum, og som sønnene nå er i gang med å ferdigstille.
Jeg hadde gleden av å besøke Jan Arvid Lindland i Lyngdal for mange år siden. Den gang var det i forbindelse med historien om norsk produksjon av gravemaskiner, og hvem som hadde produsert en gammel wiregraver jeg hadde tatt bilde av.
Brøyt-samling
Jan Arvid satt på fasiten, jeg fikk avsluttet saken, og det beste med alt var at jeg fikk oppleve en stor samling av gamle Brøyt og forskjellige kjøretøy. Ikke minst imponerte «museet» med en gammel landhandel, skolestue og forskjellige rom innredet med møbler fra besteforeldrenes og foreldrenes hus.
Den gang hadde Jan Arvid planer om å sette opp et nytt bygg på gården. Her skulle han samle Brøyt graverne og andre gamle maskiner han hadde skaffet seg. Bygget ble satt opp for noen år siden, og Jan Arvid brukte mye av tiden etter han pensjonerte seg til å samle og fylle det nye museet med tidsriktige detaljer.
Jan Arvid døde i januar i år. Nå er sønnene Roar, Sigve og Jan i gang med å ferdigstille museumslokalene.
Fikk nei fra banken
Vi møter Jan Lindland i lokalene til Lindland Maskin, litt utenfor Lyngdal sentrum. Entreprenørselskapet, som er en videreføring av det private selskapet Jan Arvid startet i 1972, har 50-årsjubileum i år.
Det hele startet med at Jan Arvid skulle kjøpe seg en Brøyt X2. Han gikk i banken for å låne penger, men fikk avslag på lånesøknaden. I stedet fikk Jan Arvid til en ordning med selgeren om å betale etter hvert som han fikk inn penger.
I starten var det for det meste oppdrag for Statens vegvesen, men etter hvert ble det også andre oppdrag, og da X2-en var utslitt ble det X2 B og etter hvert en X20.
I dag har Selskapet har ca. 80 ansatte og en stor maskinpark og er totalleverandør av entreprenørtjenester til kunder i privat og offentlig sektor.
Caltex-stasjon
Fra hovedkontoret til Lindland Maskin og opp til museet er det en kort kjøretur. Da vi kommer opp dit blir vi vist inn i det nyeste museumsbygget av Jan. Han viser seg å være like hyggelig og imøtekommende som sin far, og veldig engasjert i de gamle maskinene og resten av samlingen.
Det er samme opplevelse som gjentar seg, man blir rett og slett satt ut av alt som er samlet under ett tak. Det første som møter en når man kommer inn i lokalet er en samling gamle sykler, mopeder, motorsykler og biler. Videre innover i lokalet er Brøyt-graverne utstilt, og mellom og bak disse står det flere dosere.
Her er det også bygget opp et gammelt verksted, med utstyr som man kan kjenne igjen fra gamle bensinstasjoner. Jan forteller at bestefaren, Anton Lindland, drev Caltex-stasjonen i Lyngdal i mange år, og flere av gjenstandene i museet er fra den gamle stasjonen.
Bestefaren var for øvrig den første i Lindland-familien som kjøpte gravemaskin, en rød Ruston Bucyrus wiregraver. Jan forteller at bestefaren drev forholdsvis stort på 1950- og 60-tallet, og hadde på det meste 30 ansatte. Etter en trafikkulykke i Nederland måtte han avvikle selskapet og startet i stedet Caltex-stasjonen.
Stasjonen er i dag en Shell-stasjon, og er fortsatt plassert på samme strategiske sted langs E39 mellom Kristiansand og Stavanger.
Gammelt kontor
Etter en runde mellom Brøyt-graverne, gamle dosere og bestefaren Antons røde Ruston Bucyrus, spør Jan om vi har lyst til å bli med opp i andre etasje for å se på mer av samlingen. Nok en gang blir vi satt ut. Her oppe er det bygget et butikklokale, kjøkkenet og stuen til besteforeldrene slik det var på 1950-tallet, de gamle kontorene til både Jan Arvid og Anton og et gammelt skomakerverksted.
Inne på kontoret er det akkurat slik det forventes at det var hos en entreprenør på 1960- og 70-tallet, og vi gleder oss over at tidlige utgaver av Anleggsmaskinen er på plass.
– Nå skal vi få oversikt over hele samlingen og kanskje flytte noen av de lettere kjøretøyene over i det andre lokalet, sier Jan.
Dette for å skille tydeligere mellom samlingene av lette og tunge kjøretøy og maskiner. Det er flott å se at samlingen etter Jan Arvid blir ivaretatt på best mulig måte, og det vil ikke overraske oss om flere gamle maskiner og mer gammelt utstyr finner veien til Lindland-museet.