Nylig fikk Verdalskalk overlevert Cat 988K XE med 10 m3 løsmasseskuffe fra Pon Equipment. Hjullasteren skal gå på båtlasting ved utskipning av kalkstein på det nye lasteanlegget på Verdal havn.
– Vi forventer stor kapasitet på den nye hjullasteren. Den er både kvikk i vendingene og når du rygger og snur. Den tar også mer i skuffen. Vi har valgt XE-modellen med tanke på drivstoffbesparelser og kraft. Drivstofforbruk per time og per tonn er viktig for oss. Så vi gleder oss til å se forskjell på dette, sier Petter Jermstad, driftssjef hos Verdalskalk, i en melding.
I mange år
Verdalskalk er ikke ukjent med hjullastere fra Cat. Den nye hjullasteren skal nemlig overta for selskapets 10 år gamle Cat 988H, og kommer til å bli primærlasteren på anlegget.
– Vi var veldig fornøyd med den gamle 988H’en vår. Den har nesten gått 20 000 timer, og vi kommer fortsatt til å beholde den. Med den nye XE-modellen forventer vi ekstra lang levetid ettersom at dieselmotoren går med mindre turtall. Dette er jo veldig relevant for å ha en god maskin i mange år, sier Petter.
1 million i året
På Verdal havn laster de rundt 1 million tonn i året. Det største de har lastet per dag til nå er 32 000 tonn. Lasteanlegget er dimensjonert for 3000 tonn i timen! Så her forstår man at tid er penger, og at det skal gå så raskt som mulig.
– Båtlastning er kritisk, og det er mye å spare på rask lastetid. Vi bruker minst tre hjullastere for å laste en båt. Kort liggetid på båten kan påvirke fraktkostnaden mye, og da er det viktig for oss å ha en hjullaster med stor kapasitet. Gutta har fått prøvd den nye hjullasteren i 14 dagers tid nå, og det blir spennende å se hva den nye hjullasteren leverer, avslutter Petter Jermstad.