Den tyske lastebilprodusenten Quantron vil starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og skal kunne levere lastebiler til Norge i 2023.
Quantron ønsker å distribuere hydrogenlastebiler til norske bedrifter i samarbeid med H2 Truck-prosjektet.
– En stor mulighet
– H2 Truck-prosjektet har samlet hele verdikjeden i et økosystem og det gjør det attraktivt å distribuere lastebilene våre hit. Vi har som mål å tilby kundene en fullservice basert på grønt hydrogen, og ser på dette som en stor mulighet, sier Anil Reddi, prosjektleder for Quantron as a Service.
– Sammen med H2 Truck-prosjektet har vi tenkt å bringe flere typer hydrogenkjøretøy til det norske markedet, sier Anil Reddi.
Quantron, som ble etablert i 2019, tilbyr elektriske lastebiler og busser i alle vekt- og størrelsesklasser. Selskapet planlegger å utvide sitt tilbud av utslippsfrie kjøretøy over hele spekteret av bærekraftig mobilitet. Quantron har derfor inngått et strategisk partnerskap med Ballard Power Systems, som er blant verdens ledende produsenter av brenselceller for tunge hydrogendrevne kjøretøy (FCEV).
For Quantron er det også viktig at H2 Truck-prosjektet er knyttet til andre europeiske initiativ som STRING Hydrogen Corridor-prosjektet.
– Vi er glade for at Quantron AG kan bli med i hydrogenoffensiven i Norge sammen med vår partner Ballard Power Systems og H2 Truck. Vi er svært takknemlige for å ha blitt introdusert for dette viktige initiativet. Quantron AG har forpliktet seg til å bli ledende innen den europeiske hydrogenøkonomien, og Norge er en svært viktig milepæl på vårt veikart, sier Michael Perschke, administrerende direktør og styremedlem i Quantron AG.
Viktig gjennombrudd
H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw ser på samarbeidet med Quantron som et gjennombrudd for prosjektet, og for utrullingen av utslippsfrie lastebiler i Norge.
– Quantrons initiativ er akkurat det vi trenger. Transportnæringen er klar til å gå over til nullutslipp, og hydrogen vil være en del av løsningen. Det vi trenger nå er lastebilene, og jeg er glad for å samarbeide med Quantron for å kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn AS.
Etterlyser støtteordning og insentiver
Han mener dette også gir et viktig budskap til politikerne.
– Flere produsenter forbereder nå produksjon av hydrogenlastebiler. Det er på tide å få på plass et program med støtteordning og insentiver for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner og for anskaffelse av hydrogenlastebiler, sier Gjerløw.
I løpet av de siste to årene har H2 Truck samlet de viktigste aktørene i verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge; produsenter av grønt hydrogen, stasjonsoperatører, utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Dette gjøres i nært samarbeid med de regionale myndighetene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune.
– I og med at lastebilene nå blir tilgjengelige, faller den siste brikken i puslespillet på plass, sier Gjerløw.