I neste uke inviterer Fredheim Maskin AS til årets største fagmesse innen knusing og sikting. Nyhetene står i kø i Spydeberg. Alle er utslippsfrie. Her er en smakebit.
SPYDEBERG: Oktoberdagene har blitt en årviss senhøst-tradisjon hos knuse- og siktespesialisten Fredheim Maskin.
Så også i år. Torsdag og fredag 21. og 22. oktober inviterer Per Olav Fredheim og resten av staben til årets største fagmesse innen knusing og sikting i Norge, og blant de største i sitt slag i Europa.
Det meldes om flere nyhetslanseringer fra alle merkene Fredheim Maskin AS representerer.
Her er en smakebit på det.
Konknuseren Keestrack H7e (bildet øverst) er årets største nyhet. I alle fall målt i stålvekt, og også en av årets største i nyhetsverdi.
100 tonn finknuser
En 100 tonns finknuser med to dekks forsikt og tre dekks finsikt som produserer opptil 600 tonn i timen, avhengig av masser og fraksjoner. De 100 tonnene kan deles opp sånn at maskinen kan fraktes lovlig på norske veier.
Motor? Nei, det er «ut»… Denne er bygget helelektrisk, uten en egen innebygget dieselmotor.
– Vi er stolte over å vise denne i produksjon med grovknuser Keestrack B7e og Keestrack stackere S5e og S1e. Alt drives av én fells motorpakke. Eller alternativt nettstrøm for lavest kostnad/utslipp, sier Per Olav Fredheim.
Les litt flere detaljer her. Eller ta turen til Spydeberg for å se mer.
Knuse- og siktespesialisten har stort fokus på utslippsfrie maskiner på årets Oktoberdager. Der har Fredheim mer enn én finger med i spillet.
Utslippsfrie maskiner
– Både Neuenhauser, Telestack og Keestrack har tatt frem utslippsfrie maskiner etter våre ønsker. Vi har nå tatt valget med å fjerne dieselmotoren helt fra maskinen på storparten av modellene, sier han.
Keestrack var første maskinprodusent som lagde avløftbar motorpakke på sine elektriske beltegående maskiner. Denne løsningen ble godt mottatt i markedet og kopieres nå i følge Fredheim av flere aktører i markedet.
– I utgangspunktet er det nærmest ingen god grunn for å beholde dieselmotoren på/ i maskinen så denne tas nå ut og bort. Vi oppfordrer våre kunder til å koble «Zero» modellene til nettstrøm. Det sparer vedlikehold, driftskostnader utslipp, sier han.
Flest uten egen motor
Maskinene vil i stor grad bli utstyrt med kabel for både produksjon og forflytting evt også med batteri. Ved å fjerne dieselmotoren er maskinen i seg selv en ren nullutslippsmaskin. Over 80 prosent av alle Keestrack, Telestack og Neuenhauser gjennom Fredheim maskin vil fra nå leveres uten innebygd dieselmotor.
Men de må jo fortsatt drives av noe, også på steder der ingen strømkabel rekker. Nå har Keestrack tatt konseptet med separate motorpakker et skritt videre:
Motorpakken er satt på et eget beltegående understell, med arbeidsplattform og en dieseltank som virkelig monner. Motorpakken dimensjoneres for drift av flere maskiner, og leverer med valgfritt Volvo og Cummins motor og steg 3a eller steg 5. Dieseltanken holder til å drive en Keestrack B7e 1208 i tre uker uten å se snurten av en tankbil for påfyll. Eller en Keestrack B5 knuser i en hel måned.
– Interessert? Kom til Spydeberg i neste uke. Da får du se det i drift i et pukkverk, oppfordrer Per Olav Fredheim.