Anleggsmaskinen var på plass hos Pon Equipment utenfor Kristiansand like før sommerferien, da Vennesla-bedriften Holbæk Anlegg overtok en Cat-basert Z-line 310. Den første av to elektriske gravemaskiner de har bestilt.
– Vi har vurdert å kjøpe el-gravere i tre år, og har diskutert det fram og tilbake. Bakgrunnen for at vi endelig bestilte to el-maskiner i april i fjor, var signaler både i markedet og fra kunder, sier Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder i Holbæk Anlegg AS.
Foruten 12-tonneren 310 Z-Line, har de også bestilt 25-tonneren 320 Z-Line. Den skal etter planen overleveres like etter sommerferien. 310 og 320 er Cat-dieselmaskiner ombygget til el-drift.
– Det er jo et konkurransefortrinn å kunne tilby disse maskinene i markedet i Agder. Vi på Sørlandet henger jo alltid litt etter, men nå får vi endelig disse på plass, smiler han.
100 nye i bestilling
Den splitter nye el-graveren er den første Pon Equipment leverer på Sørlandet. På landsbasis har de derimot levert ganske mange av disse egenutviklede elektriske gravemaskinene, som har fått navnet Z-line. Og flere er på vei.
– Vi har solgt ca. 100 Z-line-maskiner totalt i Norge, siden den aller første ble overlevert til Veidekke i januar 2019. Per i dag har vi over 100 nye maskiner i bestilling på landsbasis, hvorav syv skal hit til Agder, forteller Jo Stein Ånensen, maskinselger i Pon Agder.
– Batterimaskiner utgjør nå ca. 10 prosent av vårt totale salg, og leveringstiden for Z-Line-maskiner er per i dag ca. seks måneder fra mottatt bestilling.
6-8 timers drift
– Cat 310 Z-Line-maskinen klarer seks til åtte timers effektiv drift når den er fulladet, fortsetter Ånensen.
– Det er bare å plugge den inn! Maskinen lades med 400 volt/32 ampere. Den leveres standard med 20 kW-lader, som gir en ladetid på ca. seks timer. Den kan også bestilles med forhøyet ladeeffekt på 40 kW, noe som reduserer ladetiden til ca. tre timer. I tillegg kan man benytte en ekstern CCS2-hurtiglader. Det har dessuten kommet batteri-containere på markedet nå, som muliggjør lading fra en «power bank». Muligheter for å kjøre via kabel er også til stede, sier han.
– Jeg føler meg veldig trygg på produktet, men det blir jo litt spennende å se hvordan det går til vinteren med 20 minusgrader. Samtidig befinner vi oss jo lengst sør i landet, så det er heldigvis ikke så ofte det blir så kaldt, humrer Guttorm Andreas Høigilt i Holbæk Anlegg.
– Vil være med på utviklingen
En ombygd Z-Line-maskin koster omtrent tre ganger så mye som en konvensjonell gravemaskin av samme type. Man kan imidlertid få opptil 50 prosent av merkostnaden i støtte fra Enova, ifølge maskinselger Ånensen. Guttorm Andreas Høigilt er ikke bekymret for merkostnaden.
– Nei, jeg er ikke så engstelig for det, i og med at det er såpass stor etterspørsel etter slike maskiner nå. Vi vet ikke hvor disse maskinene skal ennå, men alle signaler tilsier at de vil være i full drift til høsten. Hvis ikke det skjer, blir jeg overraska, sier han.
– Dessuten er det besparelser både når det gjelder drivstoff og vedlikehold på disse maskinene. Det er faktisk overraskende liten forskjell i pris når det kommer til stykket. Det lønner seg nok ikke rent økonomisk, men det er egentlig verken vårt eller Pons problem. Når offentlige byggherrer stiller krav om slike maskiner, er det også de som tar de ekstra kostandene. Det er selvfølgelig åpenbare fordeler med null utslipp og mindre støy, så miljøaspektet er udiskutabelt. Det er denne veien det går, og vi vil være med på utviklingen. Det er sterke signaler fra offentlige byggherrer om at de ønsker elektriske maskiner, og vi har priset det inn i anbud, så nå venter vi bare på bestillinger, avslutter han fornøyd.