I slutten av oktober inviterer Fredheim Maskin igjen til oktoberdager for knuse- og sikteinteresserte. Her kommer det én kjempesvær finknuser-nyhet, og nye eksterne motorpakker som flytter seg selv.
– Vi har lenge hatt avløftbar motorpakke. Nå setter vi den avløftbare motorpakka på sitt eget belteunderstell, så den kan forflytte seg sjøl.
Det sier daglig leder Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin AS. Den beltegående motorpakka kommer vi straks tilbake til.
Oktoberdagene
Knuse- og sikteutstyrsspesialisten fra Spydeberg inviterer tradisjonen tro kunder og interesserte fagfolk til sitt eget kundearrangement Oktoberdagene.
I år skjer det 21.-23. oktober. Arrangementet er som vanlig delt mellom hovedkontoret i Spydeberg og et pukkverk i nærheten.
– I år er vi på et nytt demoområde, hos Feiring Bruk i Hobøl.
– Nytt? Der har dere vel vært før?
– Ja, det stemmer. Vi var der for noen år siden, da vi begynte med dette. De siste årene har vi vært på Holtskogen, men der er det tomt for stein. Derfor flytter vi nå til Feiring i Hobøl, sier han.
Tungt utstyr i arbeid
Når Fredheim Maskin inviterer til kundearrangement og demodager, da vet vi at det blir mulighet til å se tungt utstyr i effektivt arbeid.
Og ikke minst nyheter på knusefronten. Store nyheter, bokstavelig talt. Den største nyheten i år er gul, og kommer fra Keestrack: Konknuseren H7, et 100 tonns beist av en finknuser.
– En enorm mobil konknuser. Den gir fire ferdige fraksjoner, og en veldig mye større kapasitet enn de mindre H4 og H6. Komplett i drift er den på 100 tonn, 25 meter lang og syv meter høy.
– Transporten da..?
– Den kan deles opp til transport som passer på norske veier. Én del på 66 tonn, en annen på 30 tonn. Og noe småtterier i tillegg, forteller Fredheim. Han illustrerer det med å vise en transporttegning der monsterknuseren er lastet på en norsk Vang-henger.
Motor i separat enhet – på egne belter
Fra Keestracks side blir det framover lagt enda mer vekt på at motoren skal være en separat enhet, i stedet for integrert i maskinen. Nå har Keestrack og Fredheim i samarbeid tatt det et skritt videre. Ikke bare kan motorpakka løftes av og stå for seg selv.
Nå får den sitt eget belteunderstell, sånn at den kan forflytte seg selv til et sted der den får stå litt skjermet fra støvinfernoet som vanligvis råder rundt «knusetoget».
– Nå setter vi den avløftbare motorpakka på et belteunderstell, så den kan forflytte seg sjøl. Vi ønsker ikke at motor skal være innebygget i maskinen lenger.
– Fordi?
– Ta for eksempel et komplett oppsett med fem maskiner til knusing og sikting. Med hver sin motor er det fem motorer. Det er fem peilepinner, fem eksospotter, fem luftfilter, dieselfilter og så videre. Fem ganger så mye av alt. Alt dette kan gjøres med én motor i stedet. Steg 5 motorer har mye følsom teknologi. Når de kommer inn i det støvfylte miljøet i knusing er vår anbefaling å få motoren på minst ti meters avstand. Det vil være både mer miljøvennlig og økonomisk bedre å bruke én motor til å drive flere enheter.
Halvert dieselforbruk
– Javel…?
– Med fem maskiner med hver sin motor snakker vi fort 100-120 liter diesel pr time. Samler du alle over på én motorpakke, så ligger vi på 50-60 liter. Vi snakker 50 liter diesel spart i timen. Altså halvert dieselforbruk. I tillegg får man vesentlig lengre levetid på maskinen, mindre vedlikehold lavere transportvekt og mye større allsidighet.
– Hvor stor er motorenheten?
– Det kommer an på behovet. Når vi selger maskiner nå, så tilpasser vi størrelsen på motoren til hvor mange enheter den skal drive. Om det er en singel, to, tre eller fem enheter.
– Har dere levert noe av dette?
– Bare løse motorpakker, ingen selvgående ennå. Det er en nyhet nå. Hvis det nå skjer noe med motoren, så kan motorpakken løftes av og fraktes til service. Belteunderstellet står igjen. Uansett motorfabrikat. Om du har en maskin som er åtte-tid år gammel, så kan du fortsatt kjøre på nyeste motorteknologi. Hvis går til innkjøp av ny maskin, så kan bruke motorpakka du kjøpte for tre år siden.
Vedlikehold på elektriske knusere
– Det er ti år siden Keestrack begynte å elektrifisere og «hybridisere» mobile knuseverk. Hva ser dere av vedlikeholdsbehov på de første?
– Ja, vi lanserte første elektriske Keestrack for ti år siden. En mobil maskin som er elektrisk, er bygget på samme elektriske komponenter som et stasjonært knuseverk, som også går elektrisk. De har vi hatt erfaringer med i mange tiår. En elektrisk motor har mye lenger levetid og mindre vedlikehold enn diesel. Dieselmotoren har mange flere bevegelige deler. Elektrisk drevne mobile knuseverk krever mye mindre vedlikehold, er mer driftssikkert og går med lavere forbruk. De er litt dyrere i investering, men veldig mye billigere i drift, sier Fredheim.
Nyheter på Oktoberdagene
Han er sikker på at elektrisk drift er fremtiden for alt innen knusing og sikting. Her er valgfriheten mellom nettstrøm eller strøm fra mobile gen-sett et viktig premiss.
På Oktoberdagene blir det lansering av nyheter fra alle merkene Fredheim selger. Dette er noen stikkord:
- Sandvik-maskiner kommer med steg 5-motorer.
- Neuenhauser trommel- og stjernesikter kommer med el-drift.
- Telestack transportører kommer uten egen dieselmotor, klar for å forsynes av en separat motorpakke/gen-sett.
- Telestack kommer også med en ny WD30 dollyløsning for seksveis forflytning radielt, parallelt og fram-og-tilbake.
- Deutz og Cummins gen-sett i steg 5. I en begrenset periode er det fortsatt mulig å kjøpe rimeligere og mindre miljøvennlige steg 3A.