50 tonns el-dumper med utskiftbar batteripakke

Den har 6400 Nm kontinuerlig dreiemoment, laster 50 tonn og «fyller tanken» når den kjører nedover. Møt Sandvik TH550B, en elektrisk gruvedumper med utskiftbar batteripakke.

– Vår nye TH550B 50-tonn batteri-elektrisk dumper kombinerer det beste fra to verdener, sier Sandvik i en pressemelding.

Sandvik har flere tiårs erfaring med å designe og produsere utstyr for gruveindustrien. I 2019 kjøpte de den amerikanske batterimaskinprodusenten Artisan.

Annonse

Sandvik med Artisan drivlinje og batteri

Nå sjøsetter altså Sandvik flere egne maskiner med Artisan elektriske drivlinjer og utskiftbare batteripakker. Eller «BEV-teknologi» som de kaller det.

– Denne kombinasjonen av velprøvde løsninger og tredje generasjons BEV-teknologi er en game changer for ethvert anlegg i jakten på en mer bærekraftig og svært produktiv flåte, opplyser Sandvik ubeskjedent i pressemeldingen.

Sandvik TH550B er nummer to i rekken av Sandvik el-maskiner. Dumperen sies å være enkel å implementere i alle underjordiske gruver der det kreves en 50 tonn dumper.

Infrastrukturbehovet er minimalt, uten krav til kraner eller annet tungt løfteutstyr. Alt som trengs er en batteribakke med elektrisk tilkobling. Ettersom batteriets kapasitet ikke er avhengig av begrensninger i gruveventilasjon, kan de kraftigste tilgjengelige elektriske motorene brukes.

Sandvik TH550B elektrisk drivverk gir 540kW kontinuerlig effekt og 6400Nm kontinuerlig dreiemomenteffekt.

– Det gir rask akselerasjon og høye rampehastigheter for kortere syklustider, sier Sandvik.

Batteribytte

Det patenterte selvbyttende systemet til Sandvik TH550B, inkludert AutoSwap og AutoConnect-funksjonene, er designet for å forbedre utstyrets tilgjengelighet og sikkerhet.

– Sandvik tilbyr det raskeste BEV pitstoppet på markedet. Batteribytte tar bare noen få minutter, sier leverandøren.

Sandvik TH550B kobler fra og setter ut det utladede batteriet på skinner, for deretter å hente et nytt og koble det automatisk til. Under denne prosedyren kontrollerer operatøren byttet uten å forlate hytta.

Som de fleste el-biler bruker også Sandvik-dumperen regenerativ bremsing for å lade batteriet ved kjøring i nedoverbakke. For sikkerhet og pålitelighet bruker dumperen banebrytende batteriteknologi, basert på litium-jern-fosfatkjemi (LiFePO4 eller LFP), et egnet valg for underjordisk gruvedrift.

Sandvik BEV lastere og dumpere

Sandvik TH550B ble introdusert på gruvemessen MINExpo 2021 i Las Vegas. Den bygger på forgjengeren Artisan Z50, og er nå skreddersydd for å passe inn i produktutvalget til Sandvik.

Der finner vi fra før en 18 tonns Sandvik-laster samt fire og ti tonns laster under Artisans eget merke. Neste maskin ut blir en større dumper:

– Sandvik fortsetter å utvikle ytterligere batteri-elektriske lastere og dumperer i andre størrelsesklasser. Inkludert en 65-tonn batteridumper i nær fremtid, lover Sandvik i pressemeldingen.