Dette er Sørlandets første helelektriske lastebil til anleggskjøring. Agder Massetransport har investert i en Volvo FE Electric. Se hvorfor, hva den greier – og hva den koster.
Agder Massetransport AS på Hamresanden utenfor Kristiansand, har investert i Sørlandets første tunge helelektriske anleggsbil, en Volvo FE Electric med totalvekt på 27 tonn.
Det går fram av en felles pressemelding fra lastebilselskapet og Volvo-forhandleren Trucknor AS.
Foretrukket i rammeavtale
– Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket, sier daglig leder Frank Ilebekk i Agder Massetransport.
I pressemeldingen fremholdes det at selskapet også et godt samarbeid med Avfall Sør Næring AS.
– De synes det er kjempepositivt at alle deres kunder i Agder nå kan få jord levert på en miljømessig god måte, sier Ilebekk.
Først med elektrisk
Volvo var en av verdens første store produsenter som kunne tilby en helelektrisk løsning på biler opp til 27 tonn totalvekt.
Tidligere i år lanserte Volvo hele produktserien med elektrisk drivlinje. De større modellene FM, FMX og FH kan leveres i batterielektrisk utgave for vogntogvekter opp til 44 tonn. Disse kommer først i trekkvognversjon.
– Vi er stolte over å kunne få levere en helelektrisk løsning til en lokal kunde som Agder Massetransport. Det er flott at en lokal aktør er villig til å gå inn og markere seg ved å investere i en miljøvennlig løsning. En løsning som i dag koster vesentlig mer enn en tradisjonell dieseldrevet lastebil, sier salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand.
Fakta: Volvo FE Electric – helelektrisk lastebil
Akselkonfigurasjon 6×2 med styrende sisteaksel
Akselavstand: 3,90 meter
Egenvekt: 13.800
Nyttelast: 13.200
Totalvekt: 27 tonn
Motor og drivverk: to elektriske motorer, maks effekt 400 kW
Girkasse: To trinns automatisk
Batterier: 4 stk 600 volt – andre generasjons batterier – totalt 265 kWh
Rekkevidde: Normalt 10-15 mil
Påbygg: Lett dumperkasse fra Maur Bilpåbygg. Aluminiumsfelger sparer ytterligere vekt.
Pris: Drøyt 4 millioner, støtte fra Enova på ca 1,5 million kroner
Støtte fra Enova
Enova støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter, og dekker ca 40 prosent av merkostnaden for en elektrisk lastebil.
Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger. Det skremmer ikke sjefen i Agder Massetransport AS.
– Vi har faktisk i tankene å investere i en bil til. Det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter. Men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten å ha noe som helst utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som andre biler i en vanlig arbeidsdag, sier Frank Ilebekk.
Han er ny leder i transportbedriften, og tiltrer den nye stillingen 1. september.
Agder Massetransport AS
Agder Massetransport AS er en entreprenørvirksomhet med fokus på massetransport i hele Agder. Selskapet ble etablert i 2015, og har en rammeavtale med Kristiansand Kommune.
Maskinentreprenør Olav Martin Sørli eier 75 prosent og tidligere daglig leder Olav Lien eier 25 prosent av selskapet. Det har 16 lastebiler i drift. Alle Euro 6, unntatt denne nye elektriske. Med 21 ansatte omsatte selskapet for 35 millioner kroner i 2020.
Sparer vekt med aluminium
Trucknor har jaktet vekt i oppbyggingen av bilen. FE-en har fire batterier som til sammen veier ca to tonn. Det er valgt et lett tipp-påbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og derved høyere nyttelast.
– En tre-akslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn. Myndighetene tillater ett tonn høyere totalvekt, fordi det er en nullutslipps lastebil, opplyser salgssjef Tom Jarlsby i Trucknor.