Spartveit AS satser tungt på lettere hengere og påbygg

Lettere og smartere, men likevel solid konstruert for norsk anleggskjøring. Ferske Spartveit AS vil levere lettere hengere og påbygg til entreprenørers lastebiler. Folkene i selskapet er alt annet enn ferske. De kjenner både kundene og kjøringen godt fra før.

LARVIK: – Den? Jo, det er en total revitalisering av den tradisjonelle dumperkjerra. Den er over et tonn lettere i egenvekt det som finnes på markedet i dag, men med samme totalvekt. Det gir mer nyttelast pr tur. Når lastebilene nå etter hvert skal bli elektrisk drevet gir den også større rekkevidde, sier Olav Dolven.

Han er daglig leder i det ferske selskapet Spartveit AS.

Annonse

Vi møter ham og kollegaene i selskapets leide lokaler i Larvik i slutten av mai.

Dumperkjerrre med større nyttelast

«Den» er en tilsynelatende vanlig trippelkjerre som da sto parkert inne i verkstedet i påvente av registrering.

Den har nå fått på seg skilter, og henger bak en lastebil et sted på Østlandet og gjør nytte for seg med transport av masser.

Litt mere masser enn andre trippelkjerrer, om vi skal tro guttas påstand, reklamen på kassa og en pressemelding sendt ut forleden:

Med en egenvekt på kun 5.430 kg vil det kunne transporteres i overkant av ett tonn mer på hvert lass, sammenlignet med dagens eksisterende løsninger.

Dumperkjerre lastes av hjullaster

Spartveit AS går ut i markedet med sin nye, lette dumperkjerre nå i sommer. (Foto: Spartveit AS)

– Dette bidrar til økt inntjening, lavere driftskostnader og økt miljøfokus. Ved kjøring med tom henger vil man nyte godt av den lave vekten ved redusert forbruk av drivstoff og slitasje på dekk og hengerfeste, skriver Spartveit AS i pressemeldingen.

Styrke og slitasje

Trippelkjerra skal tåle det som forventes av bruk og slitasje, men også bidra til økt lønnsomhet. For å oppnå det har selskapet utviklet og testet et chassis produsert i en stålkvalitet med unikt høy strekkfasthet.

Sveiser og skjøter er redusert til et minimum for å bevare stålets kvaliteter. Chassiset er forsterket med torsjonsprofiler spesielt beregnet for denne hengeren, og disse er benyttet på steder i chassis som er strategiske for styrke og stabilitet.

Videre er det også utviklet en ny dumperkasse for å komplettere det avanserte chassiet. Her er det benyttet siste nytt i slitestål fra SSAB i form av Hardox 500 TUF. All sveising foregår uten forvarming. 500 TUF har en vesentlig høyere slitestyrke og toleranse enn velkjente Hardox 450. i tillegg har det vært jobbet mye med form og funksjon av profiler for å kunne oppnå største mulige styrke i dumperkonstruksjonen.

– I tillegg til lav egenvekt har det vært viktig å oppnå høy tippstabilitet, gode kjøreegenskaper og praktiske løsninger, sier Spartveit AS i pressemeldingen.

Stabil tipp

Her fremholdes det også at kjerra har markedets bredeste fjærsenter, på hele 1400 mm. Det bidrar sammen med en meget vridningsstiv chassiskonstruksjon til stabil tipping. Akselløft på første og siste aksling sørger for at hengeren triller lett uten last bak bilen og minimerer dekkslitasjen.

Metallisering er en del av overflatebehandlingen. Det skal være godt for både levetid og utseende.

Et tonn lettere

Tilbake i verkstedet i Larvik sier Tom Erik Spartveit at en lettere dumperkjerre vil spare dekk og diesel. Etter hvert som lastebiler blir elektriske vil den også bidra til større rekkevidde.

– Tomvekten er drøyt tonnet mindre enn som er snittet i markedet. Det vil på sikt betale seg i form av mer nyttelast pr tur, samt lavere forbruk og mindre slitasje, sier Tom Erik Spartveit.

Han er styreleder og eier rett over halvparten av aksjene i selskapet.

– Ting endrer seg også i lastebilmarkedet. Det er større fokus på miljø. Elektriske lastebiler er på vei inn. Da er det på høy tid å se også på påbygg og det som henger bak. Rekkevidde vil bli et tema med elektriske lastebiler. Standard påbygg og tilhengere er ofte tungt. Det koster diesel på dagens lastebiler og går ut over rekkevidden på de elektriske når de kommer, sier Tom Erik Spartveit.

Erfaring fra bransjen

Daglig leder Olav Dolven og salgsleder John Sigve Johnsen eier resten av aksjene. Med seg på laget har de også Per Åge Spartveit som konstruktør og rådgiver.

Noe kjent med navnene, sa du? Ja, hvis du har vært borti Nor Slep AS eller kjenner godt til lastebilbransjen, så kjenner du dem nok igjen.

Spartveit-familien eide tidligere Nor Slep, men har solgt seg ut. Tom Erik var daglig leder der i noen år. Per Åge har vært sentral i selskapet nær sagt til alle tider, helt til han ble pensjonist. Dolven og Johnsen har lang erfaring fra selskapet, og jobbet der til de sa opp sist høst.

Nå satser de sammen i Spartveit AS.

God mottakelse

– Veldig fin mottakelse, med masse positive tilbakemeldinger. Mange er nysgjerrige på vårt eget design. Man blir både stolt og ydmyk når kunder ønsker å brukes oss som leverandør. Det er utrolig gøy, sier Olav Dolven.

Selskapet skal ha fullt fokus på tilhengere og påbygg til lastebiler som brukes i anleggskjøring. Det vil si dumper og krok, samt trekkvogner til semi.

Trippelkjerra er det den første egne konstruksjonen. Flere er på gang. Deriblant en fireakslet slephenger til vogntogvekt 60 tonn, og et asfaltpåbygg som skal være klart til neste sesong. Allerede i august kommer det første lastebilchassiset inn på tomta, og skal utstyres med et egenutviklet dumperpåbygg for Marthinsen & Duvholt AS.

Lavere vekt, høyere nyttelast

Fellesnevneren for det hele er lavere egenvekt og høyere nyttelast. Det skal ikke gjøres spinklere, bare smartere. For eksempel ved å bygge chassis med lengre platestykker som knekkes til riktig form, i stedet for å sveise sammen mindre deler.

– Vi er veldig opptatt av egenvekt, og skal lage lettest mulige hengere og påbygg. Men det skal være solid nok. Steinen er like hard, skuffene like store og lastinga like brutal uansett om lastebilen går på strøm eller diesel. Men mye kan gjøres på vekt og robusthet med nye stålkvaliteter, riktig konstruksjon og kunnskap om hvordan man best sveiser det sammen, sier Tom Erik Spartveit.

Bygger selv

De beskjedne leide lokalene skal etter hvert erstattes av et 1200 kvadratmeter stort nybygg. Der vil de få 5-6 byggeplasser for bilpåbygg, med god plass til service og ikke minst klargjøring av nye hengere.

Hengere blir bygget ferdig på en moderne fabrikk lenger sør i Europa. Lastebilpåbygg planlegger de å bygge selv i Norge, med forhåndstilpassede sett av ståldeler fra fast produsent i Europa. Montering og lakkering gjør de selv i Larvik.

I tillegg til egne produkter er Spartveit AS forhandler for ferdige hengere fra produsenter i Spania og Tyskland. Deriblant tippsemi- og maskintransporthengere. Da vi besøkte bedriften, sto det blant annet en blå tippsemi med Marthinsen & Duvholt-profilering på tomta.

Volum og stivhet i kassa

STANDARD: I tillegg til egne produkter er Spartveit AS forhandler for ferdige hengere fra produsenter i Spania og Tyskland. Tippsemi og maskintransportslep, for eksempel. (Foto: Jørn Søderholm)

– Formen på kassa er litt spesiell, med to topprofiler og en «knekk» langs siden. Det gir mer volum inni og mer stivhet i kassa. Dette er en litt annerledes design, men det gir både plass og styrke. I stedet for å gå opp til tykkere stål kan man knekke plata annerledes og samtidig få styrken til tykkere stål uten å øke egenvekten, sier Dolven.

– Den har skrå frontvegg, ikke den rette frontveggen vi er mest vant til her. Den gjør det mulig å bruke en annen type lettere tippsylinder, uten kappe utenpå. Her er sylinderen bedre beskyttet og forskånet mot riper som kan oppstå ved bevegelse. Skrå frontvegg gjør også at lasten slipper lettere, supplerer Tom Erik Spartveit.