Hyundai er på vei ut med fire nye hjulgravere. To av dem er spesielt aktuell for Norge.
Hyundai Construction Equipment lanserer nå fire nye hjulgravere i A-serien. Maskinene veier fra 14 til 23 tonn.
I første omgang er den kompakte 15-tonneren HW140A og korthekkeren HW170A mest aktuelle å ta inn til Norge, opplyser importøren EMSG Norge AS.
HW140A og HW170A
HW140A høres ut som en 14-tonner. Den veier inn på 14,9 tonn med monobom og 15,86 tonn med todelt bom. Tiltrotator og annet utstyr kommer i tillegg.
Det kan godt komme til å være en stabil og allsidig maskin. Den deler nemlig undervogn og mye av overvogna med storebror HW160A, en 18-tonner som ikke blir tatt til Norge i første omgang.
Korthekkeren HW170ACR kommer med todelt bom og veier 18,8 tonn før «norsk» utstyr monteres på den.
Den nye A-serien inneholder også en 21 tonns HW210A.
Cummins 173 hk
Alle de tre minste i lanseringen bruker den samme motoren. Nemlig en 4,5 liters Cummins B4.5. Den erstatter en 6,7 liters Cummins fra forrige generasjon. Den nye motoren har mindre slagvolum, men har fått effekten økt fra 156 til 174 hk.
Hydraulikksystemet er lastsensitivt og reversibel hydraulisk kjølevifte er standard. Eksosen blir renset til Steg 5-nivå med en Flex-Module-enhet som består av DOC, DPF og SCR.
HW210A bruker fortsatt den store 6,7-literen, men bytter til den nyeste Cummins B6.7 med variabel turbogeometri. Der har effekten økt til 195 hk.
Bedre for føreren
Som seg hør og bør en ny gravemaskin har ingeniørene pønsket ut nye ting som skal gjøre livet bedre for kusken.
- Lettere tilgang til hytta.
- Frontruta har fått parallellviskere oppe og nede, et ekstra speil på høyre side og generelt bedre sikt.
- Hyttedøra har fått et større vindu.
- Hyundais AAVM-system, med kamera som «ser ovenfra» og IMOD som oppdager mennesker og andre bevegelige objekter innenfor fem meters radius).
- Mulighet for radar som oppdager statiske og bevegelige objekter opptil 10 meter bak maskinen, uansett lys- og værforhold (ekstrautstyr).
- Ny, smalere rattstamme med tilt og teleskop. Ingen spak på høyre side, som gir bedre sikt.
- Mulighet for spakstyring (ekstrautstyr).
- Prop-spaker er standard.
- Alt av funksjoner og innstillinger styres gjennom en 8″ tøtsj-skjerm og et «BMW-aktig» jog-dial-ratt.
- Mulighet for Ride Control, der en akkumulator fanger opp ujevnhetene man kjører over. Bommen flyter penere og øker komforten til føreren.
Høyere og lavere skjær
Som seg hør og bør en hjulgraver kan maskinen utstyres med skjær. Med dertil egnede hull i begge ender av ramma på undervogna kan skjæret monteres foran og bak, etter ønske.
Skjæret er hengt opp i et parallellogram med lengre armer og større slaglengde på sylinder. Dermed kan skjæret både løftes høyere og dyttes dypere enn før. Og ja, ved bakmontert skjær finnes det også en brakett til hengerfeste.
Bakre del av overvogna har fått et nytt design som gir a) bedre sikt bakover for føreren og b)enklere tilgang til service- og ettersynspunkter.