Elektrisk Ford 4×4 pickup med 563 hk og 1050 Nm. Laster nesten et tonn og trekker 4,5 tonn. Nye Ford F-150 Lightning kjører fra sin fossile Raptor-slektning. Det er bare én hake ved den.
– Det høyeste dreiemomentet F-150 noen gang har hatt, og et mål om 563 HK. Den helelektriske pickupen F-150 den klart smarteste og mest innovative pickupen Ford noensinne har utviklet.
Det sier Ford Motor Norge i en pressemelding i forbindelse med tidliglansering av Fords nye elektriske F-150 pickup.
Fremtidens pickup
Neste år ruller de første F150 Lightning ut av Rouge-fabrikken i Dearborn, rett utenfor Detroit. Den mener Ford er fremtidens pickup, med alt fra intelligent tauing, via den største digitale skjermen i noen pickup på markedet i dag, mulighet for oppdateringer over nettet til et bagasjerom på 400 liter i det nå overflødige motorrommet.
– F-150 Lightning representerer for Ford og USA et nytt høydepunkt på veien mot nullutslippssamfunnet og vår digitale tilkoblede fremtid. I hele 44 år har F-serien vært USAs mest solgte pickup og selve ryggraden i landet vårt. Nå revolusjonerer vi denne for en ny generasjon, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.
F-150 Lightning er en av bærebjelkene i Fords elektriske satsing på 22 milliarder dollar.
Elektrisk Transit
De har startet denne storsatsingen med å utvikle elektriske varianter av sine mest populære bilmodeller – som Mustang, Transit og nå F-150 for det amerikanske markedet. I årene fremover vil det komme enda flere modeller.
Den helelektriske pickupen, F-150 Lightning, som etter planen er klar for USA våren 2022, vil komme i fire forskjellige versjoner og med to forskjellige batteripakker.
Startprisen på den kommende el-pickupen tilsvarer dagens F-150. Den begynner på rett under 40 000 dollar. Teoretisk burde det altså med dagens avgiftspolitikk vært mulig å kjøpe den for under en halv million. Mer om det litt lenger ned.
Strømforsyning til hus og jobb
Den nye helelektriske plattformen som F-150 Lightning er bygd på, åpner for en rekke nye muligheter. El-anlegget i bilen gjør det blant annet mulig bruke bilen som strømforsyning til huset hvis strømmen går.
Eller den kan fungere som en batteribank til redskap ute på jobb, og levere 9,6 kW strøm.
– Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer. F-150 Lightning vil bli produsert på Rogue-fabrikken. Det var her Henry Ford endret verden, og her har min bestefar stemplet inn hver dag. F-150 Lightning representerer alt vi kan få til i USA når vi ser fremover, sier CEO og toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.
Lynrask og kraftig
F-150 Lightning vil få 563 HK, over 1050 Nm dreiemoment og oppnår 0 – 100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kg og kunne trekke maksimalt 4500 kg på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. Batteriene sitter lavt, og gir bilen lavere tyngdepunkt – og dermed bedre kjøreegenskaper på våte veier eller gjennom sand.
Den helelektriske rekkevidden til den nye pickupen er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa, forventes å være opptil 230 miles (370 km) med Standard Range-batteri og opptil 300 miles (opptil 480 km) med Extended Range-batteri.
Vår målemetode WLTP gir vanligvis lavere verdier – kortere rekkevidde – enn EPA.
Bilen har innebygget vekt (!) som gir et estimat på den aktuelle vekten som er lastet i kjøretøyet. Ikke for at det skulle være fare for overlast, altså. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for å gi mer nøyaktige anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet kjøretøyet er.
Diger infotainment-skjerm
Nye F-150 kan også fås med det nye SYNC4A-infotainmentsystemet og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. SYNC4A tilpasser seg førerens vaner over tid og du får lett tilgang til Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apper.
Et 12 tommers heldigitalt instrumentpanel er også med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.
Med Ford Intelligent Backup Power blir også din pickup en strømkilde hvor du kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Med Pro Power Onboard, kan også F-150 Lightning eiere bruke bilens strøm som strømkilde for å gi strøm til verktøy eller andre strømkrevende produkter når de ikke er i nærheten av et strømnett.
Under panseret foran er det en stor frunk på rundt 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.
Beskyttelse mot slag og vann
Understellet har også blitt forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng. Batteriet er også i tillegg beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasjabsorberende materiale.
I USA er Ford den eneste bilprodusenten som tilbyr en 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Med denne er målet at F-150 lader 48 km kjøring per time. For å full-lade en pickup med det største batteriet fra 15 til 100 prosent tar det rundt åtte timer. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 km på 10 minutter, mens lading fra 15 til 80 prosent skal gjøres unna på rundt 41 minutter.
Til Norge?
Sitter du klar med telefon og signaturpennen, med planer om å bestille en elektrisk Ford F-150?
Hold your horses. Bilen lanseres for det amerikanske markedet. Verken Ford Europa eller Ford Motor Norge har planer om å hente den over hit. Her til lands er det foreløpig «bare» Mustang Mach-E som står på el-menyen hos Ford. Neste år ruller de ut E-Transit.
Så får vi bare krysse fingre og ladekabler for at utviklingsavdelingen hos Ford lager en tilsvarende heftig el-versjon av «vår» pickup: velkjente Ranger.