Oppgradert hjulgraverserie fra Hydrema

Kraftige motorer med 15 prosent økt dreiemoment og en lang rekke nyheter på de nye MX-hjulgraverne.

Produsentene av anleggsmaskiner er i full gang med skiftet fra Stage IV- til Stage V-motorer, for å oppfylle de nyeste miljøkrav om lave utslipp. Danske Hydrema benytter muligheten til en gjennomgripende oppgradering av hele serien av hjulgravemaskiner, som ikke bare får flere hestekrefter og økt moment, men også det nye og avanserte Hydrema Telematics som standard.

Stort kraftoverskudd

Oppgraderingen gjelder for hele MX-hjulgraverserien, som består av modellene MX14, 16, 17 og 18, som spenner fra 14 til 19 tonn. Samt de to spesialmaskinene med skinnehjul til bruk på jernbanen, MX16 Rail og MX20 Rail. Maskinene er utstyrt med den nyeste Cummins Stage V-motoren med 175 hk, som fullt ut matcher de nyeste utslippskravene. Eksosen behandles i to katalysatorer og partikkelfilter i én kompakt enhet.

Annonse

De nye motorene har hele 780 Nm maksimalt dreiemoment. Det er 15 prosent mer enn den forrige generasjonen.

– Dermed har vi 165 Hk til rådighet ved 1500 omdreininger pr. minutt, så nesten alle arbeidsoppgaver kan utføres med minst mulig drivstofforbruk og lavest mulige støynivå. Hjulgravere er kjent for å bruke mange forskjellige arbeidsredskaper. Derfor er det helt avgjørende med høy motorytelse og bransjens største hydraulikkytelse på opp til 407 l/min. Det store kraftoverskuddet gjør Hydremas hjulgravere i stand til å utføre selv krevende arbeidsfunksjoner ved lavt turtall. Dette gir dem en særstilling for kompakte hjulgravere, sier Hydremas utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Det utvendige design av maskinen er oppdatert med en ny kombinasjon av de svarte og gule fargene. MX G-serien tilbys også i kundefarger fra fabrikken. (Foto: Hydrema).

Ny kjøremotor og fartspilot

MX-hjulgraverserien er populær som kompakte bymaskiner, som effektivt kjører mellom skiftende arbeidssteder. Transporthastigheten er opp til 35 km/t, hvor den økte motoreffekten kommer til sin rett ved kjøring på vei og i ulendt terreng.

Hydrema har innført en elektronisk regulert kjøremotor med automatisk retarder. Sammen med ny, oppdatert effektregulering og fartspilot skal det sikre optimal ytelse og komfort under kjøring.

Hydraulikk med optimert svingfunksjon

Hydremas hjulgravere har lenge kjørt med en separat hydrostatisk krets til kjørefunksjonen med separat hydraulikkpumpe. Dette gjør det mulig å regenerere svingbremse-energien og gjør kjørefunksjonen helt uavhengig av de øvrige gravefunksjoner.

– Det sikrer en større effektivitet, bedre drivstofføkonomi samt jevne og forutsigbare bevegelser ved bruk av flere funksjoner samtidig, forteller Thorkil K. Iversen.

Hydremas ingeniører har videreutviklet kjørefunksjonen for mer komfortable bevegelser av overvognen. Vinkelsensorer på overvognen samt ny programvare tilpasser hele tiden systemets hydraulikk og bremsefunksjon til alle belastninger.

– Vi har forbedret svingbremsen for å sikre bedre igangsetting av svingbevegelsen på skråninger. Den trinnløse overgangen fra automatisk svingbrems til aktiv sving av overvognen har vi valgt å kalle Soft-Start, opplyser Thorkil K. Iversen.

Omfattende standardutstyr

De nye G-modellene leveres som standard med et omfattende utstyrsprogram. Det gjelder blant annet automatisk hovedbryter, innstigningslys som gjør inn- og utstigning av førerhuset sikrere, to hydraulikkretser til redskaper og fire LED-arbeidslys på førerhuset i Hydremas velkjente lysdesign.

Det oppdaterte førerhuset som Hydrema lanserte i fjor videreføres i G-serien. Førerhuset har blant annet multi-justerbare armlener og dobbelt USB-uttak til opplading.

G-modellene har som standard også utvidede innstillingsmuligheter i det integrerte tiltrotator-systemet og for arbeidshydraulikken til redskapene.

Det oppdaterte førerhuset med bl.a. multi-justerbare armlener, er også montert på den nye G-serien. Fire LED-frontlys og innstigningslys er nå standard på MX-førerhuset, hvor ett av mange alternativer også gir mulighet for ikke mindre enn syv ekstra LED-arbeidslys. (Foto: Hydrema).

Hydrema Telematics

Det nyutviklede Hydrema Telematics følger også med som standard på den nye MX G-serien. Det avanserte Telematics-systemet samler kontinuerlig inn data om maskinens motor, transmisjon, hydraulikk og andre vitale deler.

Informasjonen om blant annet temperaturer, oljetrykk, drivstofforbruk og aktuell drivstoffbeholdning samles og vises i web-portalen eller på maskinførerens telefon. Systemet samler også inn eventuelle feilkoder for å sikre at service og reparasjoner kan utføres så presist og effektivt som mulig.

– Maskinens programvare kan også fjernoppdateres via GSM-nettet, noe som sparer Hydremas servicefolk for et fysisk besøk. Det er alt sammen funksjoner og egenskaper som skal sikre maskineieren minst mulig nedetid og mest effektiv drift. Vi har selvsagt veldig store forventninger til det helt nye Telematics-systemet, sier Thorkil K. Iversen.

Stort utvalg av ekstrautstyr

I tillegg til det omfattende standardutstyret gir Hydrema også mulighet for et bredt utvalg av forskjellig ekstrautstyr til de nye maskinene i G-serien. Blant dem er syv ekstra LED-arbeidslys og intelligent sentralsmøring som tilpasser smøremengden etter arbeidsforholdene.

Et 360-graders kamera kan tilvelges for å øke sikkerheten rundt maskinen. Det gir maskinføreren et bedre overblikk og utsyn rundt maskinen og er ikke minst et viktig sikkerhetselement ved arbeid på trange steder og i travle områder, slik som bysentrum.

– Vi vet at mange kjører med henger etter hjulgravemaskinen. Derfor kan vi også montere tokrets-system til hengerbremsen som ekstrautstyr, forteller Thorkild K. Iversen.