Asfalt & Maskin AS har fått godkjenning på glidestøp av kantstein og betongrekkverk til all offentlig vei og tunnel. Det har bare tre i Norge fra før.
OSTERØY: – Om vi er glad for det? Ja, veldig! Vi er ganske små. Jeg er stolt av at vi har fått på plass denne godkjenningen. Dokumentasjonen har vi fått på plass med egne ressurser, uten en stor avdeling til å håndtere sånt.
Det sier Stian Garnes, daglig leder i Asfalt & Maskin AS.
Firmaet holder til på Garnes, et drøyt steinkast fra broen mellom fastlandet og Osterøy. Eller en halvtimes kjøring utenfor Bergen, om du er litt ustø på geografien på Vestlandet.
Samsvarsgodkjenning
Godkjenningen Garnes er så stolt over ble utstedt av Statens vegvesen Vegdirektoratet i mai i år:
«Samsvarsgodkjenning av Asfalt & Maskin H2D90 glidestøpt rekkverk», heter det.
Egentlig er det to slike godkjenninger, på henholdsvis H2D90 og H2E90. Det vil si to ulike profiler på ferdig rekkverk.
Med henvisning til produktsertifikat og håndbok N101 sies det på tindrende klart byråkratisk vis at rekkverket oppfyller alle relevante krav.
– Med grunnlag i ovennevnte gis herved adgang til bruk av Asfalt & Maskin H2D90 rekkverk på offentlig veg i Norge. Rekkverket kan benyttes som midtrekkverk, sies det nøkternt i dokumentet fra Vegdirektoratet.
Offentlig vei
For firmaet betyr dokumentet at de når er «inne i varmen», og kan levere glidestøpt rekkverk til alt av offentlige veier. Det er det bare tre andre aktører i landet som har: NCC, Sirdal Veibetong og Veisikring AS.
Nå kan Asfalt & Maskin AS ta opp konkurransen med de andre for fullt om markedet for glidestøp av kantstein og rekkverk. Det er en nisje og en type veiprodukt som er på god frammarsj.
Bedriften ble startet for snart 30 år siden, med Stians far Roald Garnes som en av grunnleggerne.
Vi møter far og sønn i Lonevåg på Osterøy. Her støper selskapet et stykke betongrekkverk på det som skal bli en tilførselsevei til et nytt boligområde.
Rutiner hos det fire mann store arbeidslaget sitter godt. Samarbeidet med sjåførene fra OH Betong og Nytveit Transport flyter sømløst. De har samarbeidet i mange år, og vet hva det går i.
300 meter rekkverk pr dag
Det tar litt tid med rigging og klargjøring. Men når det først er gjort, så går det i fascinerende tempo å trykke ut 85 meter sømløst betongrekkverk. På full gass kan gutta legge ut 300 meter betongrekkverk om dagen.
Mindre kanter kan produseres opptil 500 meter om dagen. Det tar omkring en tredjedel av tiden sammenlignet med konvensjonell støp i forskaling.
Støping med maskin
Styreskinna legges på bakken foran maskinen. 12 mm kamstål til armering mates inn forfra, mens en bortimot jordfuktig betong mates fra trommelen ned i utleggeren, en tre år gammel Wirtgen SP25i.
Bak maskinen tyter på nesten magisk vis ut et fiks ferdig rekkverk i eksakt riktig profil. Chris Larsen går etter med pussebrett, kost og vann. Litt manuelt arbeid er det alltids, om enn mest i starten.
Dette rekkverket støpes i standardhøyden, 90 cm. Det kan støpes helt opp til 110 cm, om man ønsker det. Det ferdige rekkverket oppfyller krav til styrkeklasse H2 og skadeklasse C.
For de fleste av oss sier det ikke så mye, men dette er kraftige saker! Det kan eksempel stå imot sammenstøt av en lastebil 80 km/t i 45 graders vinkel uten å ryke. Sammenstøt med en personbil i samme fart og vinkel vil knapt gi en skramme.
Både far og sønn Garnes og gutta i arbeidslaget er vant til fascinerte tilskuere når de jobber. De har holdt på i mange år med glidestøp. Helt siden 1993 med betongmaskiner, og i ti år med stor støpemaskin.
– Mange som ser det for første gang lurer på om det faktisk kan stå av seg selv, humrer Stian Garnes.
Nye bein å stå på
Rundt halvparten av virksomheten i firmaet går med til støping med betongmaskiner. Den andre halvparten går i asfalt. De har mye å gjøre, spesielt i den vanlige høysesongen for betong og asfalt.
Garnes tror godkjenningen som er så formelt viktig for å kunne bygge på offentlig vei vil gi bedriften nye kunder og nye bein å stå på. Spesielt om vinteren.
– Vi har støpt ute med den store maskinen ned til minus ti grader. Vi prøver å få til jobber med støping i tunnel om vinteren, sier han.
Neste år runder firmaet 30 år. Selv har han vært involvert i bedriften mer eller mindre hele livet. For 6-7 år siden begynte han å jobbe for fullt. De siste tre årene har han skaffet seg utdannelse, som fagingeniør anlegg, på Bergen tekniske fagskole avdeling Voss.
Der tok han sin siste eksamen nå rett før sommeren. Det siste året har han hatt ansvaret som daglig leder i bedriften, parallelt med skolen.
– Det var drøye dager, ja. Men også veldig interessant. Nå gleder jeg meg bare til å kjøre på for fullt med utvikling av bedriften. Vi skal bli best i bransjen, også på betongrekkverk, sier Stian Garnes.