Ny 17 tonns by-hjulgraver fra Hydrema

Hydrema har kommet med en god mellomting i sin nyeste hjulgraver. MX17 har farta til lillebror MX16 og løftekraften til storebror MX18. Alle har fått ny hytte – takket være korona-lockdown.

Danske Hydrema lanserte sin flett nye MX-serie hjulgravere på Bauma i 2013.

Da med modellene MX14, MX16 og MX18.

Annonse

Det har i følge en pressemelding gått bra, og alle forventninger er innfridd.

Såpass bra at serien nå får en ny modell som nyanserer utvalget ytterligere. MX17 heter den.

17-tonner

Lesere med kunnskap om maskiner og sans for logiske modellnavn vil se at det er en 17-tonner som graver seg en fin liten nisje mellom MX16 og MX18.

Nyheten har i følge pressemeldingen blitt utstyrt med hastigheten til 16-tonneren og løftekraften 18-tonneren.

– MX17 har alle kvalitetene til MX16 og MX18. Med sin hastighet og behendighet er denne nye maskinen på samme måte som MX16 utviklet for bybruk. Den har veldig høy løftekraft og stabilitet for sin klasse, sier utviklingssjef Thorkil K. Iversen hos Hydrema.

Ikke at det har manglet noe i MX-serien, må vite.

De tre foregående maskinene har oppfylt intensjonene Hydrema hadde med MX-serien: En serie med gravemaskiner med høy løftekraft, stabilitet og effektivitet, og som er mer kompakte enn lignende maskiner i markedet.

Nyansering av modellprogram

Men det er en – i egne øyne – velkommen nyansering.

KOMPAKT: Ny 17 tonns hjulgraver. – MX17 er markedets mest kompakte 17-tonner, sier Hydrema. (Foto: Produsenten)

– Vi ser nå at det er rom og behov for en Hydrema gravemaskin som kombinerer kraften til den litt tyngre maskinen med hastigheten til den kompakte bymaskinen, sier Iversen.

MX17 har samme drivlinje som MX18. Det vil si 111 kN trekkraft og 20 prosent større brytekraft enn MX16.

– En perfekt match. Vi ønsket å skape en kraftig maskin med høy stabilitet, samtidig som den er kompakt og smidig, fortsetter han.

Løfter 7,2 tonn over skjæret

MX17 er litt tyngre enn MX16. Det øker den viktige sidestabiliteten med så mye som 18 prosent på seks meter.

Over doserskjæret har Hydrema MX17 en løfteevne på 7200 kg med en rekkevidde på seks meter.

Det er 11 prosent mer enn MX16. Sammenlignet med andre kompakte gravemaskiner har maskinen nesten 30 prosent høyere løftekapasitet, sier Hydrema.

– Det er ikke uten grunn at Hydrema anses som toneangivende innen utvikling av kompakte maskiner. Vi har utviklet en stall med kompakte maskiner med unik løftekraft. De dekker alle behovene for en entreprenør, fra MX14 og 16 for generelt arbeid, opp til løftekapasiteten i MX17 og 18, sier Iversen.

Lanseres i august

MX17 lanseres nå i august. Her mener Hydrema de har lykkes med å skape en ny maskinenhet som har samme smidighet og hastighet som MX16 og samme robusthet, kraft og stabilitet som MX18.

Men altså uten å være like stor som sistnevnte.

– Dette er den mest kompakte 17-tonneren som finnes. Med den unike måten bommen foldes inn på har maskinen den minste svingradiusen på markedet, sier Thorkil K. Iversen

Ny hytte i koronatiden

Danmarks eneste produsent av store anleggsmaskiner har ikke bare lansert en helt ny MX-modell.

De har også brukt tiden med nedstengning som følge av korona til å gjøre en viktig oppdatering av førerhuset for MX hjulgravere.

OVERSIKT: Hytta har blitt fornyet, med blant annet nytt frontruteoppsett. (Foto: Produsenten)

JUSTERING: Hvert armlene har fire alternativer for justering. (Foto: Produsenten)

Alle MX-modellene bruker den samme hytta. Inkludert de to skinnegående maskinene MX16 og MX 20 Rail.

Den nye 2021-hytta har en helt ny dør-design og frontrute som kan åpnes. Det er også mulig å fjerne det nedre vinduspanelet for å oppnå optimal sikt og få mulighet til å kommunisere direkte med mennesker i graveområdet.

Friske grå farger

– Vi har også laget et nytt armlene-design. Her har føreren fire individuelle justeringsmuligheter for hvert armlene. Optimal ergonomi er veldig viktig. Slik sikres hver førers mulighet til å justere til sin foretrukne arbeidsstilling. Dette er viktig fordi maskinførere ofte tilbringer hele dagen i førersetet. Det er også mulig å velge et luftfjæret sete med ventilasjon og automatisk vektjustering, sier han.

Fargene på interiøret i 2021-modellene er også fornyet, med «…nye og friske grå farger». Hydrema holder for øvrig fast med sitt tilbud om å levere MX-maskiner i egne farger, etter eiers ønsker. Helt ned på komponentnivå.