Mann og maskin i særklasse

Før trengte Ulv Tyssøy to gravemaskiner. Én 40 tonns langgraver og én 50 tonns lastemaskin. Her er de to slått sammen, i en av Norges mest unike Volvo EC480-er.

ÅSANE: – Før måtte vi takke nei til jobber fordi vi var for tung eller for bred. Med denne kommer vi fram overalt. For ikke å snakke om fleksibiliteten i å bytte mellom langt og standard aggregat.

Det sier Bjørn Ove Hetlevik er maskinansvarlig i Sartor Maskin AS.

Annonse

– Her på Vestlandet har vi 80 tonns begrensning på mye av veinettet. En sånn maskin blir for tung til å frakte komplett. Her kan vi strippe maskinen ned med å ta av lodd og aggregat. Understellet kan dras inn til tre meters bredde, fortsetter han.

Ulv Tyssøy og 480-en

BRED: Undervogna er fire meter bred i arbeidsstilling. Kan dras inn til tre meters transportbredde.

Entreprenørfirmaet med hovedkontor på Sotra har en helt spesiell Volvo 480 i stallen – med en helt spesiell maskinfører bak spakene: Ulv Tyssøy.

– 19 meter på det lengste. Med bil og henger til lasting er det ingen som trenger å knekke seg. De kan stå side om side. Jeg rekker fint. Det er veldig hendig, sier Ulv Tyssøy.

Annonse

Egentlig ble han døpt Jan. Men de fleste i anleggsbransjen i vest kjenner ham som Ulv, tilnavnet han har hatt siden 15-16-årsalderen. Ulv Tyssøy (39) overlater ingenting til tilfeldighetene når det gjelder maskin, utstyr eller redskaper.

Custom-made skuffer

Maskinen er satt opp etter hans spesifikasjoner. Selv skuffene han bruker er «custom made», med Ulvs egne tilpasninger i geometri for beste skjæringspunkt mellom brytekraft, fylling, syklustid og slitasje.

Du vet at en skuff skal slites inni og på tenna, ikke sant? Slitasje på undersiden er et tegn på sløv maskinfører.

– Om skuffen fortsatt er rusten på undersiden etter skiftet, så er det et godt tegn, humrer Ulv.

Mer om det i en annen reportasje en annen gang.

Nå tilbake til den spesielle 480-en. Basemaskinen er en Volvo EC 480 HR. Det vil si en rivningsmaskin med tiltbar hytte, breddbart understell og Volvo Modular Joint system hurtigfeste på bommen.

TIPS OSS

Vet du om en spesielt dyktig maskinfører eller fagspesialist? Tips oss gjerne.

Skriv til anleggsmaskinen@mef.no eller ring oss på 41655220

Bytte aggregat

TRANSPORT: 480-en reduseres fra 64 til 41 tonn – og tre meter bredde – for transport på vestlandske veier. (Foto: Sartor Maskin AS)

Sistnevnte gjør det enkelt å bytte mellom langt og standard aggregat. Her er det standard lastemaskin og langgraver i én og samme maskin.

– Alene bruker jeg halvannen time på å bytte. Med én mann til går det fortere, sier Tyssøy.

Det lange aggregatet gir 19 meter rekkevidde, med den breddbare undervogna og loddet som stabiliserer maskinen. I fullt driftsklar stand veier maskinen 64 tonn og står støtt på fire meter mellom beltekantene. Transportklar veier den drøyt 41 tonn og måler bare tre meter i bredden.

Gravplass ved IKEA

STOLT: Sommer eller vinter – Ulv Tyssøy (t.v.) jobber i shorts og T-skjorte hele året. Bildet er tatt i midten av november. Maskinsjef Bjørn Ove Hetlevik er stolt over kapasiteten Sartor Maskin AS har i Ulv og 480-en. (Foto: Jørn Søderholm)

Vi møter Ulv Tyssøy og Bjørn Ove Hetlevik på Åsane, i utkanten av Bergen. Rett bak IKEA er firmaet i gang med å grave ut det som skal bli en gravplass.

Femti tusen kubikkmeter jord hives ut. Inn kommer mer hensiktsmessige masser til å opparbeide nivåer og gravfelter.

DYPT: 15 meter dyp myr var en utfordring, også for denne. (Foto: Sartor Maskin)

– Det mest spesielle ved jobben har vært dybden. 15 meter dyp myr på det meste. Det har vært utfordrende, sammen med vann og en vei som går på siden av området. Med rekkevidden har denne maskinen løst jobben mye enklere enn en konvensjonell maskin ville gjort, sier Tyssøy.

I den mest hektiske utlastingsfasen ble det kjørt ut masse tilsvarende 500 semilass i uka. 15 sett med bil og henger samt 17 fireakslede biler i kjøring, alle lastet av Ulv og 480-en. Jobben ble påbegynt sist september, og gravplassen skal stå ferdig neste høst.

Et par hundre meter unna, ved innkjøringen til området fra E39, ligger det regionale hovedkontoret til Statens vegvesen. Med vektstasjon.

Mye vektkontroll

– Det har vært en utfordring på denne jobben. Det har vært mye kontroll, og vi må unngå overlast. Det har vi løst greit med denne maskinen. Den har nemlig vekt ombord. Da kan Ulv laste bilene nøyaktig på tonnet, sier maskinsjef Bjørn Ove Hetlevik.

– Hvor stor er investeringen i en sånn maskin?

– Stor. Mellom fem og seks millioner.

– Er det lønnsomt?

– Ja, det har vært god butikk så langt. Blant annet fordi vi har fått spesialoppdrag, der Ulvs kompetanse og denne maskinen har gjort utslaget. Denne jobben, for eksempel. Den vant vi på grunn av pris, kompetanse og rett utstyr. Så det er et konkurransefortrinn, sier Hetlevik.

REKKEVIDDE: Sartor Maskin AS sin nye Volvo 480 HR langgraver rekker 19 meter ut. (Foto: Jørn Søderholm)

Sartor Maskin AS bestilte den spesielle 480-en på Vei og anlegg i fjor, og fikk den levert tidlig på høsten. Siden har den gått i ett, med ståtid kun i forbindelse med rigging. Tidligere brukte Ulv to maskiner for å gjøre en fullgod jobb. Én 50 tonns 480 til lasting og tung håndtering, samt en 40 tonns Cat 336 langgraver. Med denne maskinen er kapasiteten fra de to samlet i én maskin.

Fagmannen Ulv

Ulv Tyssøy er som regel selv formann og anleggsleder på jobbene han og 480-en utfører. Han gjør selv det meste av kundeoppfølgingen, tar befaringer, regner priser, lager gravediagrammer og setter opp en logistikk som får jobben til å gli godt.

Han har mye erfaring med molobygging og annet sjøarbeid. Den kompetansen er han alene om i Sartor Maskin AS. Ulv storkoser seg med litt tøffe utfordringer, enten det er store kubikkjobber eller komplisert sjøarbeid.

– Det har vært noen utfordringer med molojobber, ja. For eksempel en jobb der en gammel molo skulle fjernes. Det var ikke bare-bare, med 11-12 meters dyp til bunnen. Plastringssteinen ligger nedover. Man må begynne nede og plukke den med seg oppover.

– Hva betyr det for bedriften å ha en sånn fagressurs?

Spesiell kompetanse

– Mye. Vi evner å ta på oss komplekse jobber, som veldig få entreprenører her har kompetanse til å ta. Molobygging, for eksempel. Ikke så mange entreprenører har veldig god kompetanse på det. Ulv har bygget mye molo, og plastret mange tusen kvadratmeter, sier Bjørn Ove Hetlevik.

Men utfordringene kan også bli i tøffeste laget når man står der i sjøarbeid. Det fikk Ulv oppleve tilbake i 2006, hos sin forrige arbeidsgiver. Maskinen gikk i sjøen, med Ulv i hytta.

LUFT: Denne luftflaska har Ulv hatt i hytta siden han gikk i sjøen i 2006. – Det nærmeste jeg har vært hinmannen, sier han om uhellet.

– Jeg holdt på å justere en sjøfylling, og la ut storstein i sjøen. En stor stein hang igjen i skuffa. Jeg fikk et rykk i maskinen, og sto der med aggregatet rett ut. Kanten jeg sto på ble presset ned. Maskinen kom på gli før jeg rakk å ta meg for. Da klarte jeg ikke å berge den. Den gikk ned til tolv meters dyp. Jeg måtte vente til hytten ble fylt med vann før jeg kom meg ut. Det var det nærmeste jeg har vært hinmannen. Du kan jo skrive at respekten for sjøarbeid tok seg kraftig opp etter det, sierTyssøy.

Siden den dagen har han hatt en liten pusteluftflaske stående i et hjørne i hytta.

Sartor Maskin AS er Bergen-regionens største lokaleide maskinentreprenør. Omsatte 413 millioner i 2018. 140 ansatte, rundt 100 maskiner.

FØRST: Ulv Tyssøy i Sartor Maskin AS har en av de fire første «Brøyt-stigene». Den står nå på hans tredje Volvo 480.