Liten Weidemann-tass med stor oljepumpe

Den er liten og lett, og kommer seg enkelt fram i verden. Lille Weidemann 1160+ kan også levere 69 l/min olje til å drive redskap med. Snøfres, kanskje? På Dyrsku´n var også en stor Weidemann-nyhet, og en elektrisk Bobcat.

– Det er den første vi har tatt inn med den store pumpa. Veldig få kan levere så liten maskin med så stor pumpe, sier Paul Håkon Endresen i Anleggsgruppen AS.

Maskinen han snakker om er den lille Weidemann 1160+ kompaktlasteren du ser på bildet øverst.

Annonse

Den viste Anleggsgruppen på Dyrsku´n i Selfjord i et godt vinterdriftsoppsett, med en – til så liten bæremaskin å være – røslig fres foran og et elektrisk strøaggregat bak.

Størst med 11-tonner

Like ved fant vi en annen Weidemann-nyhet: 9080. En fullblods hjullaster på 11 tonn, og den største maskinen fra tyske Weidemann.

STOR: Paul Håkon Endresen viste nye Weidemann 9080 på Dyrsku´n.

Leider med dobbeltfunksjon. Både for atkomst til hytta…

…og for enklere atkomst til motoren.

Hytta på Weidemann 9080 har framifrå sikt i alle retninger.

Den er ny av høsten, og ble vist første gang på Dyrsku´n i år. Utvendig skiller den seg fra mengden med fargen. Innvendig i hytta kan den blant annet skilte med framifrå sikt i alle retninger.

Løfteaggregatet har ekstra bredde mellom armene, og gir føreren av denne spesielt god sikt mot pallegafler og annen redskap. Standard oljepumpe leverer 150 l/min, og den kan leveres i en «Hiflow»-versjon på 180 liter.

Norsk premiere på Bobcat E10

Anleggsgruppen hadde også norsk premiere på «gammelt nytt». Bobcats lille batteridrevne minigraver hadde premiere på Bauma i våres.

Det har tatt sin tid å få maskinene ut i verden. Men nå har de første kommet til Norge. Deriblant den aller første, som gikk til Veflen Entreprenør.

Bobcat E10 el-graver har kommet til Norge, og får stor interesse.

Selgeren melder om stor interesse for den lille batterimaskinen. Batteriet er på 12,7 kWh, og skal ifølge Endresen greie seg til en normal arbeidsdag – hvis man får ladet en halvtime i matpausen.

– Den er testet med pigging. Fire timer, uten stopp.

– Hva med lading?

– To måter. Hurtiglader på 400V fyller batteriet på to timer. Standardlader på 230V bruker åtte timer, sier Paul Håkon Endresen.