Rekordstor el-graver fra Nasta

Verdens største elektriske gravemaskin for byggeplass – ZE350 Zeron – er satt i drift på Biri. 35-tonneren er en ombygget Hitachi ZX 350 LC, levert av Nasta. Med 180 m kabel hengende etter seg.

Det er Gjøvik kommunes miljøfyrtårnprosjekt «Nytt omsorgssenter på Biri 2020» som får gleden av den elektriske nyskapningen. Ordfører Bjørn Iddberg (Ap) i Gjøvik kommune var tydelig stolt av prosjektet, da han kastet glans over maskinoverleveringen mandag 3. september. Tilstede var representanter fra Sweco, Betonmast, Kjenseth Maskin, Nasta og Gjøvik kommune, foruten lokal- og fagpresse.

Det var stor interesse for lanseringen og «døpingen» av den elektriske nyskapningen, som lokalkjendis Eldar Vågan sto for. (Foto: Runar F. Daler).

– Dette er virkelig en gledelig markering av starten på et veldig spennende omsorgsboligprosjekt i Gjøvik kommune. Kommunen har veldig offensive mål for klimasatsing, med klare føringer for hvordan prosjektet være, slik at vi får minst mulig CO2-avtrykk som resultat både i anleggsfasen og i driftsfasen. Det er også artig å slå fast at vi får verdens største el-gravemaskin på en byggeplass. Jeg er veldig glad på vegne av kommunen for at vi nå kan si «go» for dette prosjektet, sa han.

Annonse

Eldar Vågan var i sedvanlig godt slag under seansen. Han fikk også prøvd seg bak spakene. (Foto: Runar F. Daler).

Elvis er død, Eldar lever

Til å «døpe» el-graveren, som det har tatt Nasta Spesialproduksjon tre kvart år å bygge om, hadde Gjøvik kommune hentet inn en lokal kjendis med «el» i navnet sitt; nemlig Eldar Vågan. Vazelina Bilopphøggers-frontfiguren fikk æren av å døpe maskinen til nettopp «Eldar», samt å prøve seg bak spakene.

– Elvis er dessverre død, så da ble det meg! sa han til en lattermild forsamling.
– Så vidt jeg veit er jeg den første i verden som døper en gravemaskin. Jeg blir kanskje den siste også. Måtte hell og lykke følge deg fra djupe svarte gjørmehøl til eksotiske, tempererte naturiststrender, sa han og kastet en bøtte vann over maskinen.

Even Solbakken (22), maskinfører hos Kjenseth Maskin AS, har allerede kjørt den rekordstore el-graveren ca. 40 timer. – Den føles akkurat som vanlig maskin, men lydene er litt annerledes, forteller han. (Foto: Runar F. Daler).

Økonomisk støtte

Det er altså Nasta som har levert den rekordstore el-graveren til prosjektet. Maskinen koster ca. 5 millioner kroner, rundt det dobbelte av en tilvarende dieselmaskin. Administrerende direktør Tom Johansen var tilfreds med å ha fått – og klart – oppdraget.

– Vi har fått æren av å overlevere denne 35-tonns elektriske gravemaskinen. Dette har vært veldig spenstig av Gjøvik kommune. Vi var litt skeptiske til om det kom til å gå, men når Gjøvik kommune tenkte utradisjonelt måtte vi i Nasta legge hodene i bløt for å få det til. Den er jo dyrere enn en tradisjonell maskin og det må midler til. Heldigvis har det kommet støtte fra Enova, Innovasjon Norge og Norges forskningsråd. I tillegg har Eidsiva Energi vært med å løse utfordringen med å få nok strøm til maskinen, fortalte han.

Jan Ivar Ibsen, leder for Nasta Spesialproduksjon, blir intervjuet av NRK. (Foto: Runar F. Daler).

Lite varmetap

– Dette er en original gravemaskin, med en 210 kW dieselmotor som er tatt ut og erstattet av en elektrisk, vannavkjølt motor, med noe større effekt; 265 kW. Alt annet enn motoren er altså originalt. Fordelen med elektrisk motor er at den har helt opp til 96 prosent effektivitet, da det er utrolig lite varmetap. En konvensjonell dieselmotor har kanskje rundt 40 prosent effektivitet – altså 60 prosent varmetap, mens denne har bare ca. fire prosent varmetap. Samtidig lager den jo heller ikke varme, så vi må ha et eget varmeelement i maskinen, forklarte Jan Ivar Ibsen, leder for Nasta Spesialproduksjon.

Stolt ordfører i Gjøvik kommune, Bjørn Iddberg. (Foto: Runar F. Daler).

1,2 tonn kabel

Maskinen får strøm fra en kraftig kabel. Det er ingen batterier involvert.

– Vi har vært heldige å få en egen trafo til gravemaskinen, for det er jo problemet mange steder; at det ikke er nok strøm tilgjengelig. Vi har en container som inneholder en stor trommel med 150-meter kabel som er koblet til strøm, samt en liten trommel med 30 meter kabel som er koblet videre til graveren. Hvis ikke de 30 meterne er tilstrekkelig kan altså hele containeren flyttes rundt. Men dette er ikke en liten skjøteledning som man hiver over skuldra; kabelen veier 1,2 tonn, sa Ibsen.

– Dette konseptet er meget effektivt. Det forsvinner lite energi, og man slipper å lade. Så lenge man ikke ødelegger kabelen, er dette en genial løsning, konkluderte Nasta-sjef Tom Johansen.

Administrerende direktør i Nasta, Tom Johansen, sammen med «gudfar» Eldar Vågan. (Foto: Runar F. Daler).

Miljøfokus

Omsorgssenteret, eller «Biri Storstuggu» på folkemunne, skal for øvrig bygges i massivtre og lavkarbonbetong. Og alle maskiner på byggeplassen som ikke er elektriske, skal gå på biodiesel. Senteret får dessuten passivhusstandard, og både solfangere, solceller og fjellvarme skal bidra med fornybar energi. Senteret får 32 plasser fordelt på fire avdelinger og på 5 000 m2, og skal stå ferdig 15. oktober 2020.