Om få uker ankommer de første eksemplarene av Ford Ranger Raptor Norge. Interessen for pickupen er stor, ifølge leverandøren.
– De første 13 eierne får sin Ranger Raptor i juni. Bilen har fått en overveldende mottakelse over hele Europa, og vi produserer på høygir for at kundene skal få den tøffeste og råeste versjonen av Europas mest solgte pickup raskest mulig, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli i en pressemelding.
I disse dager får biljournalister fra hele Europa for første gang prøve bilen i utfordrende ørkenlandskap i Marokko.
Under panseret vil det være en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 HK og et dreiemoment på 500 Nm. Kreftene fordeles gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.
Chassis, hjuloppheng og dekk
Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance, og er lagd av høyfast lavlegert stål for å tåle juling fra kjøring i ulendt terreng. Raptors hjuloppheng skal være spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret, lover leverandøren.
De spesialutviklede Raptor-dekkene BF Goodrich 285/70 R17 måler 838 millimeter i diameter. De er designet for å tåle ekstra mye juling og for å komme seg frem i de mest ekstreme miljøer og situasjoner, heter det i meldingen.
Se flere bilder, video og få mer tekniske spesifikasjoner om nye Ranger Raptor her.