Dette er 707G, Hydremas nyeste og minste dumper. Den flytter 6,5 tonn masse i en kompakt og stabil maskin. Krabber rundt «alle» hindringer med både midjestyring og svingtipp på kassa.
MÜNCHEN: Hydrema har laget en lillebror til sin populære dumper 912. 707G heter den, og ble lansert som en av tre nyheter fra den danske maskinprodusenten på Bauma før påske.
Lav høyde og god flyteevne
– Den er et mindre supplement til 912. Med lav høyde går den inn overalt. Lavt tyngdepunkt er bra i bratt terreng, og med 700-hjul flyter den godt. Den blir registrert i Norge som motorredskap med enkeltgodkjenninger, og kan kjøres lovlig på vei med 700-hjul, sier John Bakken i Hydremas norske avdeling.
– Førerkort?
– Uten last av 16-åringer med T-førerkort, med last kreves M6 kompetansebevis, sier han.
Den første maskinen er solgt til Ekspert Maskinutleie. Hydrema vil vise den nye maskinen på MEFA-utstillingen i midten av mai.
Her retter Hydrema siktet mot site-dumpermarkedet, der små hjulgående dumpere med lasteevne på alt fra ett til syv tonn flytter masse rundt på byggeplasser og mindre anleggsplasser.
Belastet med ulykker
Ikke fryktelig vanlig her til lands, men en maskinkategori som er stor i andre land. Ulykkesbelastet er den også.
– Site-dumpere er involvert i omkring en tredjedel av alle ulykker med anleggsmaskiner i England. Hvert år mister mange maskinførere livet eller blir alvorlig skadet i ulykker med site-dumpere, sier utviklingssjef Thorkil K. Iversen i Hydrema i en pressemelding om den nye maskinen.
De vanligste ulykkesårsakene er at maskinene velter og ruller rundt, eller at føreren kastes av maskinen under kjøring i ujevnt terreng. I andre situasjoner påkjøres arbeidere eller fotgjengere av dumpere som følge av at føreren har dårlig sikt.
– Derfor forekommer det også at tradisjonelle site-dumpere rett og slett erklæres uønsket på byggeplasser på grunn av sikkerhetsrisikoen, sies det.
Hydrema 707G
Nå kjører den danske produsenten altså inn på markedet med liten dumper som bryter med tidligere forestillinger om hvordan en site-dumper skal være. Konseptet med den nye Hydrema-maskinen ikke en oppskalert site-dumper.
I stedet har Hydrema laget en nedskalert versjon av en profesjonell, leddstyrt dumper. En forminsket og oppdatert utgave av 912-serien, som det går en god del av i Norge.
– Arbeidsmessig vil den typisk kunne sammenlignes med en gravemaskin på fem til seks tonn, mener Hydrema.
Første maskin i ny serie
– Vi har ganske enkelt krympet den kjente Hydrema 912-dumperen. Alle de gode kvalitetene er videreført i en mindre dumper, som heter Hydrema 707G. Resultatet er en site-dumper som byr på både god sikt, høy stabilitet og sikker beskyttelse av føreren, sier Thorkil K. Iversen.
Hydrema 707G-dumperen er første skudd på stammen i en ny familie av Hydrema-maskiner til jordflytting. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (75 hk) og 90 kW (122 hk). Den største modellen får tilnavnet «power+».
Motoren er en Cummins 3,8 liter, som seg hør og bør oppfyller steg 5-kravene som kommer i 2020. Den minste motormodellen greier det til og med uten bruk av AdBlue.
Dumperens egenvekt er 5,3 tonn, og lasteevnen er på 6,5 tonn. 707G er utstyrt med hydrostatisk girkasse og dermed fullt variabel hastighet opptil 34 km/t, uten avbrudd i trekkraften. Hydrostaten har et «ECO-modus» for som sammen med start-/stopp-automatikk reduserer dieselforbruket.
God sikt i alle retninger
I motsetning til standard site-dumpere tilfredsstiller Hydrema 707G krav til kjøring på vanlig vei med full last. Sikkerheten er høyt prioritert. På 707G har lys og speil alltid riktig plassering i motsetning til på site-dumpere med dreibart førersete.
– Vår hovedoverskrift for 707G er sikkerhet. Da er sikt helt avgjørende. Forover og til sidene er det 100 prosent fri sikt, og bakover trenger man aldri orientere seg over lasten, men har full sikt takket være store speil og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i hytta, som vi ganske enkelt har kopiert fra vår MX-hjulgraver. Det betyr at førerhuset er både ROPS- og FOPS-beskyttet», forklarer Iversen i pressemeldingen.
Med såkalt one-step-entry trenger føreren bare ta ett trinn for å komme inn i førerhuset, og han kan bli sittende i førerhuset mens dumperen lastes. I England må man vanligvis på tradisjonelle site-dumpere gå ut av førerhuset under lasting av maskinen.
Chassis som 912
For best mulig stabilitet har Hydrema ganske enkelt kopiert chassiskonstruksjonen fra 912-modellen. Det betyr at den er utstyrt med Hydremas dreieledd med pendelstag og dobbelte hydrauliske stabilisatorer. I tillegg sikres maskinens effektivitet ved at svingtipp på kassa er standard.
Hydrema kaller denne funksjonen MultiTip. Den skal gjøre maskinen spesielt godt egnet til arbeid under trange forhold. Lett på foten skal den også være. Med 700 mm brede dekk har 707G et marktrykk på beskjedne 83 kPa.
Også multi-maskin
Maskinføreren har tilgang til alle funksjoner ved hjelp av en flerfunksjonsspak på høyre armlene. Akkurat som på Hydrema 912-dumperen følger spaken setets bevegelser. I tillegg er førerhuset som standard fjæret og utstyrt med klimaanlegg.
I tillegg til «vanlig» dumper kommer 707G senere i multi-chassis-versjon. Det gir blant annet mulighet til å utstyre maskinen med flatt lasteplan i forbindelse med kjøring med materiell eller for eksempel med saltspreder. Multi-maskinen får dermed karakter av å være en redskapsbærer. Grunnmodellen for multi-en blir den store versjonen av 707G med 90 kW-motor.