VW og Ford sammen om pickup og varebil

Volkswagen og Ford går sammen i en global allianse. Går sammen om pickup i Amarok/Ranger-klassen, og senere varebiler.

Volkswagen og Ford er de to største aktøren i nyttekjøretøymarkedet, med samlet markedsandel på 42 prosent (2018). VW er størst med 28 prosent mens ford har ca 14 prosent.

Global allianse VW + Ford

Nå går de to sammen i en global allianse for å «bedre sin konkurranseevne og innovasjon», først og fremst innen nyttekjøretøyer som pickup og varebil.

Annonse

– Selskapene planlegger først mellomstore pickuper til kunder globalt i 2022. Deretter er intensjonen noe samarbeid om kommersielle nyttekjøretøy i Europa, sier Ford Motor Norge i en pressemelding.

Denne pickupen skal utvikles og bygges av Ford, for begge merkene. I dag er Ford Ranger og VW Amarok to av de mest populære bilene i pickupmarkedet.

Meldingen fra Ford sier ikke noe mer konkret om hvordan denne kommende «Ranger-Amaroken» blir.

Vare- og kassebiler

Samarbeidet skal også utvides til varebiler. Der skal Ford fokusere på større kassebiler mens VW skal fokusere på mindre varebiler. Det blir ikke sagt noe konkret om hvor disse grensene går ift bilene vi kjenner i dag som Transit, Transit Connect, Crafter, Transporter og Caddy.

– Varebil- og pickupsamarbeidet har som målsetting å levere skalerbarhet og effektivitet for hvert av selskapene i 2023. Volkswagen og Ford vil også utrede mulighetene for et eventuelt samarbeid om elektrifiserte kjøretøy, selvkjørende biler og mobilitetstjenester, sier Ford Motor Norge i pressemeldingen.

Alliansen innebærer ikke krysseierskap mellom de to selskapene.