Annonse
Annonse

Tre mil grøfter, 100 000 kubikkmeter betong og en million faste kubikkmeter fjell senere…

På forsommeren 2014 startet arbeidene med Eiganestunnelen. Nå er jobben til to milliarder kroner gjort. I går ble overtakelsesprotokollen signert. Her er noen av tallene fra prosjektet.

– En milepel! Gratulerer til alle involverte i den største enkeltkontrakten i Ryfast-prosjektet. En spesiell gratulasjon til JV Implenia Stangeland med vår dyktige prosjektleder Sverre Nergaard og hans flotte gjeng i spissen. Vi er stolte av dere!

Annonse

Det sier Kari Synnøve Vigre, informasjons- og samfunnskontakt i Stangeland Maskin AS i en mail.

Signert overtakelse

SIGNERT: Prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen (t.h.) og prosjektleder Sverre Nergård fra Stangeland/Implenia signerer overtakelsesprotokollen. (Foto: Øyvind Ellingsen, SVV)

Vi avla anlegget et besøk i tidlig fase, sommeren 2014. Mandag 7. januar signerte prosjektleder Gunnar Eiterjord og prosjektleder Sverre Nergård fra Stangeland/Implenia overtakelsesprotokollen for Eiganestunnelen.

Kontrakten på 2 milliarder kroner er den største enkeltkontrakten på Ryfast-prosjektet. Det er store tall på alt arbeidet som er gjennomført:

Tunnel

  • Tunnelsprengning: ca. 825 000 pfm3
  • Injeksjon: ca. 3 mill kg
  • Sikringsbolter ca. 123 000 stk
  • Sprøytebetong: ca. 58 000 m3
  • Vann/frostsikring: ca. 160 000 m2
  • Veggelementer i betong: ca. 80 000 m2
  • Kabelbru: ca. 14 000 m
  • Sandfangkummer: ca. 210 stk
  • Inspeksjonskummer: ca. 185 stk
  • Vannkummer: ca. 80 stk
  • Grøfter: ca. 14 000 m
  • Vannledning: ca. 10 000 m
  • Drens- og overvannsledning: ca. 12 000 m
  • Vaskevannsledning: ca. 15 000 m
  • Pumpeledning: ca. 4 500 m
  • Trekkerør: ca. 116 000 m
  • Utfylling Jåttåvågen: 1 000 000 uam3

Dagsone

  • Sprengning: ca. 200 000 pf m3
  • Rundkjøring med undergang i Madlavegen
  • Rundkjøring ved Kiellandsmyra
  • Rundkjøring ved Gamlingen
  • Rundkjøring Schancheholen
  • 4 –felts vei, ca. 1 550 m
  • Ramper, ca. 700 m
  • Utvidelse ramper og eksisterende veger, ca. 700 m
  • Sykkelstamveg: ca. 1050 m
  • Park, grøntanlegg og fordrøyningsbasseng.
  • Støyskjermer: ca. 4950 m2
  • Miljøkulvert ca. 160 m.
  • Undergang sykkelstamveg
  • Trekantundergang Madlavegen med vanntette ramper
  • 7 portaler, samt vanntette trau.
  • Grøfter: ca. 15 500 m
  • Drensledning: ca. 7000m
  • Ledninger: ca. 8500 m
  • Sandfang: ca. 230 stk
  • Kummer: ca. 140 stk
  • Spesialkummer: 9 stk
  • Fordrøyningstank: ca. 10 x 70 m
  • Spunting: ca. 8500 m2
  • Konstruksjoner:
  • Fylling inntil konstruksjoner: ca. 119 000 m3
  • Membran prefabrikert: ca. 30 000 m2
  • Membran Topeka: ca. 17 000 m2
  • Forskaling: ca. 66 500 m2
  • Armering: ca. 6 500 tonn
  • Betong: ca. 39 000 m3
  • Betongavretting på løsmasser: ca. 23 000 m2
  • Stålkjernepeler: ca. 300 m
Annonse
Annonse

Les også

Annonse