«Vanlige» hengere kan få slike bulker om man rygger på dem med pickupen eller treffer en portstolpe. Denne ble påkjørt av en mobilkran.
– Den ble erklært vrak etterpå. Men hengeren var full kjørbar etter sammenstøtet.
Det forteller salgs- og markedssjef Truls Gihlemoen i Ifor Williams Norge AS. Hva som skjedde? Kommer til det om litt.
Skikkelige saker
Den britiske hengerprodusenten har ry på seg for å bygge skikkelige saker. Hengerne derfra er mye brukt blant hengerbrukere med større behov eller tøffere bruk enn Hvermannsens hagehenger.
Ifor Williams boggihengere med lave karmer og bakmonterte kjørebruer er for eksempel mye brukt til transport av små valser, gravere og lastere innenfor 3,5 tonns totalvekt på hengeren.
På Vei og anlegg viste selskapet blant annet fram en ny maskinhenger, den nest største i GH-serien. Her har hengeren blitt laget med en knekk bakerst, som skal gjøre enklere å kjøre valser, sakselifter og annet utstyr med liten bakkeklaring opp og ned.
GH-serien leveres i diverse størrelser, fra 180 til 420 cm innvendig lengde og 123 til 184 innvendig bredde.
Solide skjermer
En del hengerprodusenter er stolte av at de langer hengere med solide skjermer. «Du kan stå på skjermene», sier de.
Sånt fniser de av hos Ifor Williams. Der er nemlig skjermene laget av Hardox-stål. I alle fall skjermene på hengerne av den typen som frakter maskiner. Dem kan du naturligvis også stå på. Ta gjerne med en 4-5 mann og halve slekta opp på skjermene, om du får plass.
I våres var det en hendelse som involverte en Ifor Williams GH 146 maskinhenger, og som ga en aldri så liten demonstrasjon av hva Hardox skjermer er for noe.
Henger påkjørt av mobilkran
Den ble påkjørt av en mobilkran. Uhellet skjedde på E6, i en midlertidig rundkjøring bygget for innkjøring til anleggsområde. Akkurat det detaljerte forløpet har vi ikke fått noen informasjon om. Men hengeren ble altså truffet av en velvoksen mobilkran i en rundkjøring.
Det er som vi vet litt mer masse i en mobilkran enn i en Amarok eller Hiace. På bildene over og aller øverst i artikkelen ser vi altså hvordan Hardox-skjermene så ut etter det sammenstøtet.
– Hengeren var fullt kjørbar etterpå. Den er også fint reparerbar. Det er bare å ta av skjermene og sveise på nye. Men i praksis er nok den en delehenger nå, sier Truls Gihlemoen.