Sprenger i sakte fart

Øyvind Sandven i Fana Fjell AS har lang erfaring med forsiktig sprengning. Nå gjør han det enda mer forsiktig, med hydraulisk splitting av fjell. – Veldig trygt, og helt uten rystelser. Man kan til og med stoppe når man vil, sier han.

BERGEN: – Det er ikke like effektivt som å sprenge. Men mye sikrere. Med dette slipper man ekstra forsikring når man skal sprenge nær bygninger.

Øyvind Sandven - Fana Fjell - Volvo

TRANSPORT: Den spesielle Volvo FH-en passer bra til virksomheten i Fana Fjell. Atlas T20 boreriggen er her bare noen få dager gammel.

Øyvind Sandven i Fana Fjell AS kjører rundt i en spesiell Volvo FH lastebil. På det korte chassiset – den er ikke lengre enn en énakslet semitrekker – sitter både en 16 tonnmeter kran og et plan akkurat stort nok til å romme en hjulgående Atlas Copco Flexroc T20 borerigg.

Annonse

Riggen er for øvrig flunke ny, levert bare et par dager før vårt besøk i januar.

Mager pigghammer

I et hjørne av planet – bak det høyre bakhjulet – står en to meter lang gjenstand som kan minne om en radmager pigghammer til en gravemaskin. Denne gjenstanden er årsaken til at vi er på besøk hos Sandven denne januardagen, og den er et stykke utstyr som skiller Fana Fjell AS fra de fleste andre sprengningsentreprenører.

Gjenstanden er en Darda C20, hydraulisk bergsplitter.

Fana Fjell - Øyvind Sandven - Darda C20

RADMAGER PIGG: Øyvind Sandven bruker en Darda C20 hengende i lastebilkran.

Øyvind Sandven har boret et par-tre 76 mm hull i et berg tett innpå en bygning. Nå rygger han Volvoen inn mot berget, fyrer opp Palfinger-kranen, huker på bergsplitteren, kobler til hydraulikken mellom kran og splitter og løfter den over mot det første hullet. Med spydet nede i hullet aktiverer han splittekilen.

Knaker i stein

Først høres bare susingen fra hydraulikken. Så begynner det å knake i stein. Den umiskjennelige lukten av berg som ryker siver opp av sprekkene som kommer til syne.

– Akkurat her er det litt løst berg. Da sprekker det forsiktig. I fastere berg skjer det mer spektakulært, forteller Øyvind Sandven. (Fortsetter under videoen)

https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/2123402457677469/

Han kjøpte Darda-splitteren i fjor vår, og har prøvd seg litt fram med bruken av den. Sandven har drevet for seg selv i Fana Fjell AS et par år.

I mange år før det drev han BS Graveservice AS sammen med broren. De to kjørte rundt med hver sin lastebil og lille borerigg på mindre sprengningsjobber.

Ofte tett innpå bygg, eller andre jobber som krever forsiktig sprengning. Og det er her splitteren kommer inn i bildet.

Fana Fjell - Øyvind Sandven - hydraulisk kile

SPYDET: Kilen må smøres godt. Med innebygget sentralsmøring blir det enkelt.

– Jeg tror jeg leste om det i et anleggsblad. Kan hende det var hos dere jeg så den, og tenkte det kunne være lurt. Her er det ikke noe som kan gå galt. Det er en sikker måte å løse ut fjellet på.

– Har det vist seg i praksis også?

– Ja visst. Du kan stoppe når du vil. Det kan du ikke når du sprenger. Har du trykket på knappen, så er det ingen stopp og ingen revers. Ingen fare med å bruke. Ingen rystelser på bygg. Det er bare å gi på. Veldig greit.

Han har ikke drevet noen markedsføring, utenom sin egen webside og Facebook-side. Men gjennom ryktebørsen har jobbene kommet jevnt og trutt. Mest for andre entreprenører, men også privatmarkedet har begynt å oppdage Øyvind med splitteren.

Redd for å sprenge

Berget må gi tapt for den hydrauliske kilen.

– Det er grådig mange som tar kontakt. Folk som har tenkt på å fjerne en knaus eller noe sånt ved huset. Men så har de vært redd for å sprenge. Nå hører de at det finnes en annen mulighet. Da dukker den gamle drømmen om en parkeringsplass eller garasjetomt opp igjen, forteller han.

Første dagen etter jul fikk han levert en ny borerigg for å bli mer effektiv, den nevnte Atlas T20-en som akkurat får plass på planet. Med den går det som en kule å bore både 76 mm hull til den store splitteren og 45 mm hull til en mindre, håndholdt splitter. Den store Darda C20en får hydraulikken sin fra lastebilen via kranen. Den lille er selvforsynt, via en liten bensinmotor.

– Den er ganske effektiv, den også. Den greier man å bære. Veldig fin til de minste tingene. For eksempel når folk skal drenere rundt hus og sånt, eller skal ha unna bare litt berg. Da blir C20en nesten for stor, og det er mer hendig med den lille. Med den blir steinene også mindre, og kan ryddes unna for hånd. Det blir større blokker av C20-en.

– Blir det til at splittingen overtar for sprengningen?

Konkurrerer med meisling

– Nei, det kan ikke konkurrere. Sprengning er mye mer effektivt. Splittingen konkurrerer heller med meisling. Naboene kan bli kraftig lei hvis man står i ukesvis og meisler. Her er det bare å bore hullene, splitte og så ferdig. Man slipper bråket, og man slipper rystelser i bygg.

Nå håper han det skal bli mye jobb framover. Boreriggen utgjør en investering på 2,5 million, og den store splitteren koster en halv million. Splitteren er dessuten avhengig av «noe» som kan holde den og levere hydraulikk. En lastebilkran eller en åtte tonns gravemaskin, for eksempel.

C20-splitteren opererer med 80-100 liter/minutt, i trykkområdet 170-230 bar.

– Bæremaskinen må ha en hydraulisk dobbeltvirkende ekstrafunksjon. I praksis må man opp i rundt syv tonn eller større maskin for å få nok olje. Men det kan ikke være for mye heller. Hvis man skal ha den på en 20-tonner, så må den ofte programmeres ned til riktig oljemengde.

Vertikal og horisontal

Det sier Dag-Helge Andresen i Brokk Norge, som leverer Darda splittere. Selskapet har levert flere C20 splittere som brukes til å ta ut berg uten å sprenge. Den leveres i forskjellige versjoner, til hengende bruk i vertikale hull eller til å splitte horisontale hull.

Fana Fjell AS har førstnevnte versjon. AF-gruppen har en maskin med fire splittere montert på en fjernstyrt riverobot.

– De prøvde med splitter montert på syv tonns gravemaskin. De opplevde det som mere oversiktlig å jobbe med riverobot i stedet.

Flage Maskin - Darda C20 - Menzi Muck - Gudvangatunnelen

I Gudvangatunnelen er Flage Maskin AS i gang med tunnelutvidelse. Redskapen er en Darda C20 på en Menzi Muck graver. (Foto: Brokk Norge)

I Gudvangatunnelen er Flage Maskin AS i gang med å utvide de ytterste 200 meterne av tunnelen. Dette gjøres uten å sprenge, med en C20 på en Menzi Muck gravemaskin.

Forskrift om splitting og sprekking

I den nye Eksplosivforskriftens – paragraf 99 – stilles det visse krav om sertifikat til den som skal utføre steinsprekking.

Dette gjelder kun steinsprekking som utføres med eksplosivbaserte patroner spesielt for steinsprekking.

Det stilles IKKE krav om sertifikat ved bergsplitting eller steinsprekking med mekaniske og hydrauliske metoder. Her er det sunn fornuft, praktisk sans og opplæring i det aktuelle utstyret som gjelder.