Brøyte høyfjell og bratte veier, sa du? Da har Scania en ny bil de vil vise deg. Lanserer nå heavy duty drivlinje med 12 tonns foraksel og ti tonn sterkere, navredusert bakaksel.
TRYSIL: I slutten av januar og begynnelsen av februar samler Scania Norge som vanlig kunder til demoarrangementet Scania Winter i Trysil.
I årets lineup er det ikke overraskende et stort innslag av Next Generation i både vanlig og XT-versjoner, fra en fjærlett P220 distribusjonsbil til tømmervogntog, tungtrekker og et par brøytebiler. Flere av dem har interessante nyheter ved seg.
Lav hytte og syv liters motor
Lille, lave P220 har for eksempel en ny syv liters motor og en like ny og lavbygget P-hytte, hvis du er interessert i sånt.
Men de viktigste nyhetene for våre lesere er å finne på de større bilene.
Brøytebilen på det store bildet til denne artikkelen, for eksempel.
Det er en ny, ferdigbygget brøyte- og tippbil som bærer betgnelsen S650 6×4.4 HA.
Firehjulstrekk og sving bak
Hva det betyr? Jo, nå skal du høre. Chassiset har 3,6 meter akselavstand.
Det er en 4×4 (trekk på foraksel), med en styrbar tredjeaksel montert bakerst. Oppå chassiset står det en S-hytte, den høyeste hytta i sortimentet. Når man først har klatret opp alle trinnene sitter man her høyt og med strålende oversikt.
S-hytta har i utgangspunktet helt flatt gulv, men ikke i denne versjonen. Med trekk på foraksel står motoren høyere i ramma.
Det har Scania kompensert ved å gi S-hytta et gulv fra lillebror R-hytta, sånn at det blir en liten motortunnel mellom setene.
Brøytebil for fjellet
En aldri så liten prøvetur ”avslører” at svingradiusen på bilen er svært liten. Vi har ikke fått målt vendeomkrets, men med den svingbare tredjeakselen bør det i mange tilfeller være mulig å snu rundt bare på bredden av veien.
Dette er altså en brøytebil bygget for bratte veier og/eller brøyting på fjellet, og en tippbil for trange og uveisomme områder der framkommelighet og liten vendeomkrets er viktigere enn maksimal nyttelast.
12 tonns foraksel
I forbindelse med årets Winter i Trysil har Scania verdenspremiere på flere nyheter på drivlinje i XT-serien. Fellestrekket er at de øker tilgjengelig totaltvekt på bil med disse komponentene.
Her er det blant annet en 12 tonns foraksel, en navredusert 42 tonns bakaksel og en ny og sterkere girkasse som tåler høyere totalvekt.
Nyhet for høyere vekt
– De nye komponentene øker teknisk totalvekt på 8×4-bil opptil 66 tonn for fast last og 58 tonn for variabel last. Drivlinjen blir 40 prosent sterkere med disse nye komponentene, sa produktsjef Örjan Åslund i Scania til et internasjonalt pressekorps uken før norske Scania-kunder rykket inn på flyplassen i Trysil.
Komponentene til den nye heavy duty drivlinjen er ikke nye i seg selv, men kommer fra Scanias sortiment for gruvebiler. Som med det meste annet i Scanias sortiment kan komponentene spesifiseres nokså fritt i oppsett av biler.
For eksempel den nye 12 tonns forakselen på en bil der resten av drivlinjen er ”vanlig”, hvis man vil ha en brøytebil som lett kan bære en løftet plog uten å få problemer med overvekt på foraksel.
Denne forakselen er kun mulig på 6×4 og 8×4 dobbel foraksel i kombinasjon med mekaniske fjærer, ikke helluft.