Hitachi har finjustert hjullasteren ZW150-6. Bedre oversikt, ingen DPF, tre forskjellige aggregat og hastighet helt ned i én km/t i krypemodus.
Hjullastere rundt 12 tonn er anvendelige maskiner som kan brukes til så mangt. ZW 150 er Hitachis bidrag i den klassen. Den kommer nå i en oppgradert -6-versjon.
Hitachi ZW 150-6 drives av en ny steg 4-kompatibel motor med ca samme effekt som i forgjengeren -5, men med lavere forbruk. Hitachi selv opplyser at forbruket er 19 prosent lavere i kjøring og seks prosent lavere i lasting.
Ekstrautstyr
Som andre maskiner i den klassen kan det med tilpasning og utstyr brukes til et bredt spekter oppgaver innen konstruksjon og industri.
Blant annet tilleggsutstyr for avfallshåndtering og landbruk, for eksempel støvbeskyttelsesskjerm, anti-tette radiatorer, frontrutevern og trykkfiltreringssystem for bedre førerbeskyttelse i støvete omgivelser (avfallshåndtering og riving, eller når man arbeider med kompost).
Den kan leveres med tre typer løftearmer: Standard, high-lift og parallelløft.
– Den parallelle løftearmen gir effektiv håndtering, med mindre vinkelvariasjon av festet. Ideell for pallegaffel, med økt lastkontroll og bedre synlighet enn standard løftearm, sier Nasta og Hitachi i en pressemelding.
Uansett type aggregat kan føreren velge automatikknivå via skjerm. Ride-control lastdemping skal gi jevnere kjøring.
Trekkregulering
Ved arbeid i snødekte, glatte eller mudrede forhold, gjør trekkreguleringssystemet at en unngår sladd, hindrer slitasje og drivstoffsløsing, og senker dermed driftskostnadene. Dette er spesielt viktig ved lette jobber, som fjerning av snø.
Maskinen har hydrostatisk drift, med én pumpe og to motorer. Dette skal være bra for nøyaktige bevegelser ved lave hastigheter. ZW150-6 har også første hurtigvalg og krypemodus. I kombinasjon tillater de full justering av maksimal kjørehastighet i første gir fra 1 til 7 km/t.
– Slik at operatøren kan bruke høyere turtall ved lave hastigheter for maksimal hydraulisk ytelse, sier Nasta.
Ingen DPF
Tilbake til motoren: Den har en etterbehandlingsenhet med katalysator og Adblue-tilsetning. Denne greier utslippskravene under steg 4 uten dieselpartikkelfilter (DPF) som skal regenereres.
Førermiljøet er viktig. Som seg hør og bør en Hitachi har ZW150-6 en fornyet hytte der det er lagt vekt på oversikt, lydisolasjon og brukervennlighet. Bakspeilet og sidespeilene, buet motordekselet og nye plasseringer på eksosrør og luftinntak bidrar til å forbedre oversikten.