Lett kommunal- og anleggsbil fra Iveco

Med nye Stralis X-Way sikter Iveco seg inn mot kommunal kjøring og lett anleggskjøring. Chassiset veier 8 845 kilo i «Super Loader» 8×4-versjon. Kan leveres med Hi-Traction hydraulisk drift på forhjulene.

Stralis X-Way er en ny lastebilserie fra Iveco, utviklet spesielt for kommunal kjøring, anleggsgartnere og annen lettere anleggstransport

Her peker produsenten på en kombinasjon av gode veiegenskaper, offroad mobilitet og det Iveco selv mener er en fremragende totaløkonomi (TCO = Total Cost of Ownership).

Annonse

Lett chassis = høy nyttelast

– Stralis X-WAY krysser nye grenser med den særdeles lave chassisvekten på Super Loader-versjonen som UTAC har fastslått til bare 8.845 kg. Dette betyr den høyeste nyttelasten i sitt segment. Kjøretøyet kan bringe med seg 355 kg mer last enn det nest beste kjøretøyet sertifisert av UTAC, sier Iveco i en pressemelding.

Det gjelder Super Loader-versjonen på 8×4 chassis, som sies å være spesielt godt egnet for betongbiler.

Iveco Stralis X-Way er tilpasningsdyktig og modulær.

Iveco Stralis X-Way er tilpasningsdyktig og modulær.

Den nye serien er for øvrig modular i massevis, og sies å gi gode muligheter til skreddersøm og tilpasning.

Annonse
  • 2-, 3- og 4-akslede modeller og 8×4 tridem
  • Trekkvogner og lange chassiser
  • Tre basismotorer: Cursor 9 og Cursor 11 som er nye i 6×4- og 8×4-versjonene, samt Cursor 13. Motorene har et Hi-SCR avgassetterbehandlingssystem som ikke trenger at bilen stanser for regenerering.
  • Nytt motorkraftuttaket med dreiemoment inntil 2.450 Nm.
  • Tre girkasser: Manuell, Allison automat og ZF Hi-Tronix automatisert girkasse med 12 eller 16 trinn.
  • For ekstra framkommelighet kan den leveres med Hi-Traction hydraulisk drift på forhjulene.
  • Lang og kort hytte med høyt, lavt eller mellomhøyt tak. Og Hi-Way-varianten som er den beste av dem alle for de som tilbringer mye tid i hytta.

– Perfekt for by

– Den perfekte lastebilen for kunder som opererer innenfor bymessig anleggstransport og kommunal kjøring. Kjøretøyet er spesielt utviklet for denne sektoren, med rekordartet modularitet som gjør at vi kan tilpasse bilen til den enkelte kundes spesifikke behov. Den gode nyttelasten til Super Loader-versjonen viser at dette kjøretøyet er i stand til å tilfredsstille alle spesifikke krav, sier Iveco-sjef Pierre Lahutte i pressemeldingen.

Den lave chassisvekten er et resultat av en ny mekanisk bakakselfjæring, chassis-arkitekturen med optimering av tverrbjelkene, IVECO Cursor 9-motor på 400 hk, nye 1-blads forfjærer og 2-blads bakfjærer, 800 Nm clutch-uavhengig kraftuttak, samt opsjon på felger og lufttanker i aluminium.

On road, off road og mellomting

Stralis X-Way er tilgjengelig i tre hovedutførelser, avhengig av graden av offroad-egenskaper som trengs.

1) On-utførelsen er for onroad kjøring med best mulige siktforhold og enkel adkomst til førerhuset. Denne utførelsen er tilgjengelig med tre eller fire aksler.

2) Off-utførelsen for offroad-egenskaper.

3) On+ utførelsen ligger mellom disse, for kunder som trenger bade on- og offroad-egenskaper.

Iveco Norge benytter også den særdeles superlativ-rike pressemeldingen til å fortelle at Stralis X-Way leveres med Michelin X Works anleggsdekk. Utpå nyåret er det også mulig å få den levert på Michelin Multi Energy dekk, med særlig lavt dieselforbruk og CO2-utslipp.