Fra Oslo til Nord-Troms på én tank

En Isuzu D-Max startet i Oslo med full tank og kurs nordover på E6. Her er tanken tom. Hvor langt tror du den kom?

OSLO, 15. september: – Hvor langt går egentlig en Isuzu D-Max på én tank diesel? Den tanken er på 76 liter.

Isuzu Norge sendte sjåførene Steinar Jortn og Anders Tollaas

Annonse
Sjåførene Steinar Jortn og Anders Tollaas

Sjåførene Steinar Jortn og Anders Tollaas

av gårde i en siste generasjons Isuzu D-Max pickup med 10 000 km på telleren.

Sporing på nettet

Med sporing i bilen kunne man følge bilen live på isuzu.no, flere tusen var innom nettsiden underveis. Etter en kort middagspause i Trondheim fortsatte ferden nordover i regnvær, tidvis på strekninger som var preget av anleggsarbeid.

– Polarsirkelen ble passert kl 0530. Da vi passerte Saltdalen tidlig lørdag morgen stod det en Isuzu parkert ved hovedveien. På lasteplanet stod to personer og vinket. Det varmet etter en lang natt med mye nedbør og inspirerte til flere mil i retning nord, melder sjåførene i en pressemelding fra Isuzu Norge.

Fauske ble passert lørdag morgen. Fortsatt bra med drivstoff igjen på tanken, og sjåførene skjønte det lå an til å bli en laaang dag.

Bakkene nord for Bjerkvik

Veiene nord for Fauske er kuperte. Etter en kaffepause hos en forhandler i Narvik tok gutta fatt på bakkene nordover fra Bjerkvik. Setermoen og Bardufoss ble passert.

Sent lørdag kveld passeres Nordkjosbotn. Fortsatt diesel igjen på tanken, og bilen tusler videre i sparetempo på E6 i retning Alta.

Pressemeldingen understreker at sjåførene på dette tidspunktet var blitt enda mer imponert over Isuzuen. For egen del regner vi med at tresmaken der bak antakelig var godt merkbar.

Stopp i Kåfjord

Et godt stykke inn i Kåfjord Kommune i Nord-Troms stoppet Isuzuen natt til søndag. Tanken på 76 liter er da tom, etter gode 1602,5 km på 76 liter diesel. 160 og en kvart mil, altså.

Tilsvarende 0,47 liter pr mil. Sjåførene Jortun og Tollaas var mektig imponert etter turen.

Lenger enn forventet

– Turen ble lenger enn forventet. At en så stor og tung bil kjører over 1600 km på en tank er rett og slett imponerende. Isuzuen er utrolig sterk. Første og andre gir er det bare såvidt man får brukt. Vi har stort sett ligget i sjette gir hele veien, sier sjåførene i pressemeldingen.

Her understrekes det også at det var relativt mye regn og en god del veiarbeid frem til Saltfjellet. Hva med tresmaken der bak, da?

– Sittekomforten har vært upåklagelig. Man blir ofte sliten og bytter stilling ofte etter så mange timer i bil. Men her har vi sittet godt, sies det.

Fornøyd med lang test

Isuzu Norge er selvfølgelig godt fornøyd med hvor langt Isuzuen kom på en tank drivstoff. Og med at noen i det hele tatt tar mot til seg og legger ut på en sånn test.

– At en så stor tung bil klarer den distansen er helt fantastisk. Isuzu er en av verdens største produsenter og eksperter på produksjon av dieselmotorer til kommersielle kjøretøy. Den nye Euro 6 motoren uten behov for adBlue tilsetning leverer virkelig. Å passere Skibotn og kjøre langs Lyngenfjorden med utsikt mot Lyngsalpene i strålende vær, det var virkelig prikken over i-en for en lang men fantastisk tur, sier salgssjef Steinar Dokken i Isuzu Norge.