Minstemann FE i Volvo-familien har blitt større og sterkere. 350 hk, 1400 Nm, ni tonns foraksel og 44 tonns vogntogvekt.
Nå lanseres Volvo FE med 350 hk/ 1 400 Nm og en ny foraksel med akseltrykk på opp til ni tonn. Dette gjør den til et bedre alternativ for mer krevende oppdrag innen distribusjon, avfallshåndtering og lett anleggskjøring. Volvo FE 350 er klargjort for vogntogvekt (GCW) for opptil 44 tonn.
Opptil 44 tonn vogntogvekt
Det opplyser Volvo Trucks i en pressemelding. Volvo FE 350 er nå tilgjengelig med vogntogvekt på opptil 44 tonn og passer både som singelbil og i kombinasjon med slep.
Tippbiler, kranbiler og feiebiler er noen eksempler på treakslede kombinasjoner hvor den økte motorressursen gir muligheter for høyrere produktivitet. Den nye motoren heter D8K Euro 6.
For alle hytter
Den er tilgjengelig for samtlige førerhuskombinasjoner, også for førerhus med lavt innsteg. Den kan dessuten kombineres med I-Shift eller helautomatisk girkasse.
Volvo FE 350 tilbys på alle Euro 6-markeder. Salgsstart skjer i slutten av juni og produksjon starter i september. Ytterligere produktnyheter i FE-programmet vil bli presentert i løpet av høsten 2017. Samtidig med den større dieselmotoren kommer Volvo Trucks med en gassversjon av 320-hesteren, i diverse hyttevarianter.
Fakta Volvo FE 350
Motor: Volvos 8-liters dieselmotor, D8K Euro 6, med 350 hk/1 400 Nm.
Girkasse: Volvos automatiserte girkasse I-Shift, eller helautomatisk girkasse.
Kraftuttak: Opptil 600 Nm.
Førerhus: Lavt førerhus, komfort førerhus, langt førerhus, førerhus med lavt innsteg. Vogntogvekt (GCW): Opptil 44 tonn.
Akselkonfigurasjoner: 4×2, 6×2, 6×4. Finnes også som 4×2 trekkvogn.
Foraksler: 7,1–9 tonns akseltrykk.
Bakaksler: 13–23 tonns akseltrykk.