Cat lanserer en ny 25 tonns veihøvel. Sjekk nyhetene på 14M3 her.
Den nye 14M3 veihøvelen fra Caterpillar bygger på en solid arv fra sine forgjengere. Nyheten på ca 25 tonn plasserer seg vektmessig midt i Cats utvalg.
Veihøvel med siste skrik
Veihøvelen er utstyrt med siste skrik i dieseleffektiv motor, maksimal balanse, forbedret kraftoverføring, avansert elektrohydraulisk styring, kraftig telematikk samt hytte og styringssystemer som gir føreren en best mulig arbeidssituasjon.
Det går fram av en sedvanlig ubeskjeden pressemelding fra Caterpillar.
Åtte gir forover – seks bakover
Maskinen drives av Cats nye C13 ACERT motor, som gjør sitt beste på 1750 o/min.
Kreftene sendes ut til hjulene gjennom en automatisk girkasse med åtte gir forover og seks bakover.
Styresystemet sørger for girskift med mest mulig konstant moment og myke skift. Det beskytter også motoren mot overbelastning ved å hindre nedgiring ved kjøring i høy hastighet.
Diff-sperra er automatisk, og kobler seg selv ut ved kjøring i sving. På rette strekninger kobler den inn igjen.
Oljekjølte bremser
Hydrauliske, oljekjølte skivebremser på drivhjulene stopper maskinen når det trengs. Motorbrems er også tilgjengelig.
En ting er det som får maskinen til å gå og stoppe. Men det viktigste på høvelen er verktøyene. Henholdsvis foran, eventuell ripper bak og først og fremst hovedskjæret under.
Presis og forutsigbar styring
Et lastsensitivt hydraulikksystem med elektroniske kontroller sørger for en mest mulig presis og forutsigbar styring av skjær og tilgang på hydraulisk kraft.
«Blade-float» gjør at hele skjæret kan følge underlaget, eller den ene enden kan følge en hard overflate mens den andre sylinderen kontrolleres manuelt.
Ripper og frontskjær
4,3 meter skjær er standard, men maskinen kan også leveres med et 4,9 meters skjær. Ripper bak og skjær/plog foran – med eller uten snøvinger – er noe av det som også kan leveres.
Den nye høvelen leveres med flere fabrikkinstallerte systemer som gjør jobben enklere for føreren, og kobler maskinen inn på dataflyten i anlegget.
Flere detaljer finner du i pressemeldingen, som er på engelsk.