Premium-pickupen blir eneste i klassen med V6 turbodiesel. Den nye motoren yter inntil 224 hestekrefter og 550 Nm.
Med en sterk og fleksibel V6 dieselmotor under panseret, skal kundenes behov være enda bedre dekket enn tidligere.
Krefter nok
Et maksimalt dreiemoment på 550 Nm allerede fra 1500 o/min sørger for at Amarok kan levere mer enn nok krefter i alle tenkelige situasjoner, ifølge en pressemelding fra MøllerGruppen.
Den nye motoren har et dreiemoment som er 130 Nm høyere enn den forrige topputgaven.
På markedet i september
De høyeste girene har fått lang utveksling i både den manuelle girkassen og den nye 8-trinns automatkassen, og dette sørger for å redusere både støy og drivstofforbruk i høye hastigheter.
Den nye toppmodellen med 224 hestekrefter vil ha et blandet forbruk på 0,76 l/mil og et CO2-utstlipp på 199 g/km*. Motoren vil bli tilgjengelig i tre forskjellige effektutgaver på 163, 204 og 224 hestekrefter, men det er de to sterkeste versjonene som blir tilgjengelig først.
Disse vil være på markedet allerede i september 2016.
Det vil være to tilgjengelige drivlinjer Amarok-kundene kan velge mellom. Bilene med manuell girkasse får et 4MOTION-system med bakhjulsdrift og muligheten for å koble inn frontakselen.
På biler med automatgir er det permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial.
Nytt design
Kraften i motoren er også inspirasjonen til den nye, mer atletiske fronten og et helt nytt dashbord. Sammen med de nye og mer ergonomiske setene gir dette Amarok et mer sofistikert og eksklusivt uttrykk, ifølge MøllerGruppen.
Den nye veltebøylen som leveres på lanseringsmodellen Aventura skaper et inntrykk av en lengre kabin og strekker seg delvis over planet. Flere ulike stylingbøyler, planlokk og hardtop-er er også tilgjengelig, og sørger for at kundene kan få akkurat den bilen de trenger, melder MøllerGruppen.
Planet på en firedørs Amarok måler 2,52 kvadratmeter og har plass til en europall sideveis.
Avhengig av utstyret som velges er det mulig å oppnå en nyttelast på mer enn ett tonn.
Etterhvert vil også noen av Amarok-variantene kunne leveres med en hengervekt på hele 3,5 tonn.
Større felger
Nye Amarok har fått større felger i alle utstyrsnivåer, og for Aventura-modellen innebærer det at 20-tommers felger er standard. Blant det andre standardutstyret finner man blant annet ryggekamera og bi-xenon-lys med LED kjørelys.
* Foreløpige tall, avhengig av utstyret som velges.
Nissan har levert sin Navara med V6-motor med omtrent den styrken VW forteller om her. Den leveres ikke på nyeste generasjon Navara.