Sennebogen er kjent for sine grønne maskiner. Og fargen passer unektelig bra på sorteringsmaskinen som nylig ble levert til Ragn-Sells på Lørenskog.
Maskinen det dreier seg om er en beltegående, 20-tonns Sennebogen 818RE med en motoreffekt på 90 kW.
– Dette er ikke noe hybridgreier, men en 100 prosent elektrisk maskin. I tillegg bruker den biologisk nedbrytbar hydraulikkolje. Den har ingen vibrasjoner, ingen støy og – aller viktigst – ingen utslipp, sier Knut Grepperud, salgssjef hos Volvo Maskin, som er norsk importør av materialhåndterings- og sorteringsmaskiner fra Sennebogen.
– Maskinen har svært lange serviceintervaller, og det eneste som byttes ut underveis, tidligst etter 2000 timer, er hydraulikkoljen. Foruten å være miljøvennlig, er den også vesentlig billigere i drift enn tradisjonelle, dieseldrevne maskiner. Denne maskinen erstatter en Volvo EC 160 D på gjenvinningsmottaket her på Lørenskog, noe som vil gi Ragn-Sells 50 prosent besparelser i driftskostnader, forteller han.
30 meter kabel
Det er bare én hake med den elektriske maskinen; den er avhengig av en strømkabel. Mobiliteten er dermed noe begrenset.
– Kabelen er 30 meter lang og henger løst etter maskinen. Kunden vurderte en kabeltrommel på veggen, men valgte løs kabel i første omgang. Denne maskinen skal ikke flytte på seg i noen særlig grad, så det bør gå helt fint. Maskinen trenger 200 ampere, og Ragn-Sells har installert en ny kurs på 250 ampere for å være på den trygge siden, forteller Grepperud.
– Sennebogen har solgt elektriske maskiner i over 20 år, så dette er noe de kan. I Tyskland selges det nesten ikke annet enn elektriske maskiner til denne typen bruk. I Sverige har de også levert en del slike maskiner. Vi er jo litt konservative her i landet, men nå kommer vi etter, sier han.
Fremtidsrettet
At elektriske maskiner nå har kommet for å bli, har både kjøper og selger stor tro på.
– Det vil overraske meg veldig hvis ikke flere tenker i disse baner. Dette er jo fremtiden, ikke minst der hvor maskinene er mer eller mindre stasjonære. I tillegg er de jo ekstremt driftssikre. Markedet for elektriske maskiner vil bare øke i tiden som kommer, det er jeg overbevist om, sier Grepperud.
– Vi regner med å bytte ut flere av maskinene våre med elektriske etter hvert, hvis vi blir fornøyd med denne, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells Norge.
– Den er litt dyrere i innkjøp, men i det lange løp vil det jo lønne seg, også økonomisk. Vi har ca. 20 sorteringsmaskiner totalt i Norge, og en stor andel av disse kan byttes ut med elektriske i og med at de er såpass stasjonære at det lar seg gjøre rent praktisk, sier han.
Ragn-Sells planlegger for øvrig å bygge et helt nytt gjenvinningsanlegg ved Gardermoen, som skal bli Norges første nullutslippsanlegg. Elektriske maskiner vil da etter all sannsynlighet være en forutsetning for å oppnå det.
I bresjen
Også Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), som representerer en rekke avfalls- og gjenvinningsbedrifter, fullroser satsningen på elektriske maskiner i bransjen.
– Dette er en glimrende løsning, som er svært positivt for næringen. Det er jo ingen grunn til at man skal bruke dieselmaskiner inne på et slikt anlegg, når maskinene stort sett står på ett og samme sted og jobber. Neste skritt på veien, som nok ligger noe frem i tid, blir å få elektriske hjullastere på slike anlegg, sier Sverre Huse-Fagerlie, fagsjef for avfall og gjenvinning i MEF.
– Regjeringen har et uttalt mål om at vi skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050 – et klimanøytralt Norge – og løsninger som dette gjør at avfallsbransjen kan gå i bresjen for reduksjonen av fossilt drivstoff i entreprenørnæringen.
Slipper diesellukta
Bortsett fra at den nye Sennebogen-maskinen går på strøm, er det fint lite annet som skiller den fra tradisjonelle dieselmaskiner.
– Den er som en helt vanlig maskin bortsett fra at den er elektrisk drevet, og gutta vil kjenne seg igjen i den. Den har hev- og senkbar førerhytte og skuddsikkert glass, i og med at den brukes i spesielt tøffe miljøer. Det er også en høydebegrensning for bommen, ettersom den i stor grad skal brukes innendørs. For er man uheldig og kjører bommen opp i taket, kan det jo gjøre store skader, forklarer Grepperud.
– Nå har jeg jo bare så vidt fått prøvd den, men den føles veldig bra så langt. Den virker akkurat som den andre, dieseldrevne Sennebogen-maskinen vi har her, bekrefter maskinfører Håvard Viesdal.
– Vi skal begynne å ta den ordentlig i bruk fra i morgen av, og det blir spennende. Det blir greit å slippe diesellukta, sier han fornøyd.