– 80 prosent av norske lastebilsjåfører driver bortkastet dobbeltarbeid, påpeker Transportnett. Her er deres nye, enkle skytjeneste for elektroniske kjøresedler.
Transportnett AS har utviklet skytjenesten tn:driver.
– Det er en elektronisk kjøreseddel, for ulike typer transport. tn:driver er i hovedsak for deg som har kranbiler, biler på timer og transport av masse, sier Transportnett om tjenesten.
Erstatte manuelle kjøresedler
– Vi har store forhåpninger til at tjenesten vil erstatte bruk av manuelle kjøresedler, sier daglig leder Jan Ole Hansen i en pressemelding fra selskapet.
– Alle sjåfører som kjører på timer og som fyller ut kjøresedler, vil ha stor nytte av skytjenesten, sier Hansen.
Han forteller i pressemeldingen at TN Driver er linket opp mot sjåførens nettbrett eller smarttelefon.
– Når de taster inn opplysninger i kjøreseddelen, sendes den online til transportsystemet og videre til regnskapssystemet.
70-80 prosent manuell utfylling
70 til 80 prosent av norske sjåfører fyller fortsatt ut kjøresedlene manuelt. Andelen som benytter elektroniske kjøresedler, er ifølge Hansen for lav.
– Når sjåføren har fullført arbeidsoppdraget, skriver han/hun ut en manuell kjøreseddel med kopi til kunde og oppdragsgiver. Med tn:driver fjerner vi denne flaskehalsen. Skytjenesten leveres med en app i bil, kjørekontorløsning og en egen kundeportal dersom kunden skal ha mulighet til å styre transportørens biler. Dette mener vi forbedrer arbeidsflyten mellom kundens kunde og kunden. Resultatet blir korrekt oppdragsfaktura og større synlighet i verdikjeden, understreker han.
Inntasting av manuelle kjøresedler
Fortsatt benytter mange transportselskaper punsjemedarbeidere til inntasting av manuelle kjøresedler.
– Det er ineffektiv utnyttelse av ressursene og gjør virksomheten lite kundeorientert. Vi leverer bl.a. transportadministrative systemer til Transportsentralene i Norge, som nå arbeider aktivt med å redusere bruken av manuelle kjøresedler, sier Hansen.
Utviklet for transportsentraler
Han kan fortelle at TS Forum (forbundet for transportsentralene) sammen med Transportnett har utviklet tn:driver.
Skytjenesten tn:driver gjør at kunden kun trenger å installere en integrasjon til et fakturasystem.
Ordretorg i sentrum
– Vi er integratoren og navet i kundens produksjon. Vi skal hjelpe dem med å fjerne dobbeltarbeid, statiske operasjoner og redusere administrative kostnader, sier Hansen.
– Skytjenesten er bygd slik at man oppretter et ordretorg med bilplanleggere, som disponerer kjøretøyene som er tildelt oppdrag. De planlegger transportfremføringen og får tilbakemelding i skyen om ventetid, kraning og oppdragets varighet osv.
Umiddelbar fakturering
Når sjåføren har levert varene til kunde og mottatt signatur i nettbrettet eller på smarttelefonen, går det en umiddelbar melding til et kundetorg for fakturering av oppdraget.
Kundens kunde kan også gå inn på samme torg å se hvor langt oppdraget er kommet i prosessen dersom kunden har tilgang til å styre bilene til transportøren.
Også for massetransport og entreprenører
Skytjenesten ble i utgangspunktet utviklet for transportsentraler. Men den sies å passe like godt for kranbiler, biler på timer og transport av masse og entreprenører.
– For alle som holder på med transportfremføring av en eller annen karakter, er tn:driver et perfekt verktøy, sier Hansen.