Første bensindrevne borhammer med elektronisk drivstoffinnsprøyting

Glem manuell justering av forgasseren og choking. Motoren i Atlas Copcos borhammer Cobra Pro bygger på samme teknologi som motorene i moderne biler.

Fordelene er, ifølge en pressemelding, ikke bare opptil 30 prosent lavere drivstofforbruk på grunn av optimal forbrenning, men også topp ytelse og opptil 10 prosent høyere effekt ved alle driftshastigheter. Den skal være enklere å starte både når den er kald og varm, og det er ingen fare for isdannelse uansett høyde. Sist, men ikke minst; motoren i Cobra Pro krever mindre rutinemessig vedlikehold, men fungerer likevel problemfritt i lang tid, lover produsenten.

Cobra Electro

En annen nyvinning fra Atlas Copco er den elektriske håndholdte borhammeren Cobra Electro. Målet med utviklingen av denne har vært å oppnå klassens beste energieffektivitet, hammerkapasitet og effekt-/vektforhold. Det aller viktigste var imidlertid at maskinen skulle være ekstra brukervennlig. Nye Cobra Electro innfrir ikke bare disse forventningene, men setter også en helt ny standard, ifølge pressemeldingen.

Annonse

Cobra Electro er enkel å bruke – det er bare å sette i kontakten og begynne å jobbe. Driftseffekten på 61,5 prosent er ledende i klassen, og ettersom Cobra Electro også er den letteste av alle elektriske borhammere, har den også det beste effekt-/vektforholdet. Cobra Electro er stillegående, har lave verdier for vibrasjoner i hender og armer, og krever minimalt vedlikehold.

Fjellboret for dagbrudd, SRD 25

Det nye dagbruddfjellboret SRD 25 er en meget ergonomisk maskin som forenkler både påhugg og penetrering. Det lave vibrasjonsnivået på 6 m/s2 skåner hender og armer, og gjør at operatøren kan betjene maskinen med maksimal ytelse og minimal anstrengelse.

SRD 25 er velbalansert, lett og kompakt, og har høyt dreiemoment og høy borehastighet. Rotasjonsmekanismen med riflet løp gir høy slagstyrke for rask penetrering og er mindre følsom for støv. Og fordi maskinen er konstruert i ett stykke, går ingen boreenergi tapt.