Nå kan du kjøre tungtrekkeren i gang med 325 tonn på slep. Du trenger ikke engang gire manuelt.
Volvo Trucks lanserer et nytt medlem av I-Shift-familien: I-Shift med krabbegir. De nye tilleggsgirene gjør det svært enkelt å starte lastebiler med tung last i krevende situasjoner. Systemet er helt unikt for serieproduserte, tunge lastebiler, ifølge en pressemelding fra Volvo Trucks.
I Volvo Trucks’ nye versjon av I-Shift er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir. Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn.
To krabbegir forover og i revers
– Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart og rygging. Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre kostbare stopp, sier produktsjef Peter Hardin i Volvo Trucks.
Med de nye krabbegirene kan lastebilen kjøre så sakte som 0,5-2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold. Dette er svært nyttig under presisjonsmanøvre som f.eks. ved konstruksjons- eller vedlikeholdsoppgaver.
Fakta om I-Shift med krabbegir
- I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks’ I-Shift-automatiserte girkasse.
- Den nye versjonen av I-Shift er spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.
- Med I-Shift med krabbegir kan du kjøre så sakte som 0,5-2 km/t, og starte fra 0 km/t selv med en vogntogvekt på opptil 325 tonn, noe som er unikt for serieproduserte lastebiler med automatiserte gir.
- Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to krabbeutvekslinger for revers.
- De lave krabbegirene er integrert i I-Shift-girkassen. For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av svært slitesterke materialer.
- Girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.
- I-Shift med krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
– Den forbedrede kjørbarheten og startevnen med krabbegirene gjør førerens jobb enklere i vanskelig terreng og på glatte overflater med tung last, f.eks. på byggeplasser, i gruver og i skog. Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, jo større fordel får føreren av en lastebil med krabbegir, sier Hardin.
Samtidig er det betydelig mindre krefter som må overføres via clutchen, som igjen gir lengre levetid på denne.
Fleksibilitet og bedre drivstofføkonomi
For transportfirmaer som utfører tung transportvirksomhet på krevende underlag, samt for vanlig kjøring på motorveier, gir krabbegirene langt bedre fleksibilitet og muligheten til å forbedre drivstofføkonomien.
– I-Shift med krabbegir gjør det mulig å starte fra 0 km/t selv under ekstreme forhold. De kan kombineres med en passende bakakselutveksling som gir optimale turtall ved høy hastighet, noe som gir lavere drivstofforbruk på motorveien. Dette er en stor fordel for transportfirmaer som utfører denne typen arbeid, som for eksempel tømmertransport, sier Hardin.
– Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har vi nå begge løsningene i én og samme komponent.
Avhengig av bruksområdet er I-Shift tilgjengelig med ett eller to krabbegir forover, og med eller uten to krabbegir for revers. Med krabbegir for revers er det mulig å rygge svært sakte, noe som er en fordel ved ryggemanøvre som krever stor presisjon.