Voksen Bell-dumper

Hvem har den største dumperen? Det blir én av kampene på Bauma i April. Her er Bells bidrag: En 60 tonns «rammestyrt tipptruck».

Til nå har 40 tonn vært grensen for rammestyrte dumpere. Trenger man større kapasitet enn det må man opp på stive tipptrucker.

Det er i ferd med å endre seg.

Annonse

60 tonns rammestyrt

Fra før har vi sett av Volvo har en rammestyrt dumper på 55 eller 60 tonn på gang, som får verdenspremiere på Bauma.

Bell ligger før Volvo i løypa: Allerede i 2013 ble Bell B60D lansert på det afrikanske markedet. Artikkelen fortsetter under videoen.

Annonse

Her har den blitt anerkjent for å være egnet i det meste av vær og føre, i følge nettstedet International Mining.

To aksler

Bell B60D har lastekapasiteten til en toakslet 60 tonns tipptruck. Trekk på begge aksler samt uavhengig for- og bakvogn gir den en bedre framkommelighet.

Etterfølgeren B60E blir lansert for resten av verden på Bauma i april.

– Signifikant lavere dieselforbruk enn en tradisjonell stiv tipptruck, sier Bell Equipment selv om B60.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Mercedes motor

B60E får en Mercedes Benz motor, som har blitt tilpasset bruk på vei av MTU.

B60E får den samme hytta som andre dumpere i E-serien. Det er først og fremst bakvogna som skiller 60-tonneren fra resten.

Kassen er er bredere enn på mindre rammestyrte dumpere, og ser mer ut som kassen på en tipptruck.

Tippsylinderne dytter på undersiden av kassen i stedet for foran.

70 tonns bakaksel

Bakakslen er fra tyske Kessler, dimensjonert for en 70 tonns tipptruck. I stedet for to bakaksler som er vanlig på rammestyrte dumpere har B60 én bakaksel med tvillinghjul.

I følge IMs omtale er den store dumperen best egnet til gruver og pukkverk med forhold som gjør at tipptrucker må stoppe i våte forhold.

Rammestyrte B60 har omtrent like høy og bred som tipptrucker, men altså med en vesentlig bedre framkommelighet på vanskelig underlag, i bratte bakker og trange omgivelser.