Ny dumperkasse

Zetterbergs satte sine beste folk på å lage en ny dumperkasse. Den skulle være penere, lettere og lavere enn forgjengeren. Det gikk bra.

På Transportmessa var det norsk premiere på nyheten, etter at den ble vist første gang på Elmia Lastbil i Sverige noen uker tidligere. Utviklingsjobben tok halvannet år. Den nye kassen skulle være bedre på tre områder: Design, vekt og byggehøyde. Vi tar det med vekten først. Det er jo der pengene ligger, i form av mer nyttelast.

– Den har blitt 20 prosent lettere. I 620-lengde har den blitt 650 kilo lettere, mens den 450 lange kassa har blitt 500 kilo lettere, sier administrerende direktør Lars Erfäldt i Zetterbergs.
– Hvor ligger den vektreduksjonen?
– Primært i en bedre bunnkonstruksjon. Vi bruker stål i en sterkere 500-kvalitet i stedet for 450. Den er lettere og mer fleksibel. Det vil si at den tåler mer i forbindelse med lasting. Her har vi benyttet oss av egenskapene i stålet, sier utviklingsansvarlig Martin Beckman.

Annonse
Kassen sitter 6 cm lavere på bilen

Den nye kassen sitter 6 cm lavere på bilen, og blir dermed mer stabil.

Stål

Forbedringen i stålkvalitet skal gjøre at slitestyrken er den samme eller bedre, til tross for lavere vekt og mer fleksibilitet i bunnen. Byggehøyden – det vil si avstanden mellom bilens ramme og undersiden av kassa – er redusert med seks centimeter, fra 403 til 340 millimeter. Det gir bedre stabilitet på bilen. Ettersom totalhøyden også er redusert skal det bli litt lettere for den som laster å se over kanten.

Automatlemsylinderen har i denne endringen blitt flyttet høyere opp enn før. Også designet har vært viktig for Zetterbergs å ivareta. Dels på grunn av utseende, dels på grunn av funksjon. Derfor har en industridesigner vært med på utviklingslaget.

– Det skal se bra ut, tilpasset utseendet på moderne lastebiler. Dessuten er det designet inn noen smarte løsninger der viktige komponenter er boltet i stedet for sveist fast. Dermed er hyttebeskyttelsen, skjermene og strølemmens innfesting i veggen enkle å skifte ut hvis de blir skadet, sier Lars Erfäldt.

Zetterbergs opplyser at de nye kassene kan bestilles nå, for levering i januar. De leveres i alle versjoner som før. Nå kan Scania-kunder bestille bilen levert med Zetterbergs-kasse, direkte fra Norsk Scania. Dette gjelder i én standardlengde på 4,60. For versjoner og andre merker må kassene fortsatt kjøpes av Zetterbergs forhandlere.

– Prisen da?
– Samme som utgående modeller. Men med en kasse som tar 5-600 kilo mer nyttelast blir det et hyggeligere regnestykke, smiler Lars Erfäldt.