Miljødirektoratet melder at det fra 1. mai ikke lenger er anledning til å bruke papirskjemaet til deklarering av farlig avfall.
Vi har tidligere skrevet om den nettbaserte avfallsdeklareringen, som erstatter den gamle papirvarianten. Den ble lansert i mai 2015, men har hatt en trang fødsel. Like før jul hadde kun noen få hundre av over 20.000 avfallsprodusenter og -mottakere tatt det i bruk.
Fra 1. mai er det altså slutt på papirbunkene. Da må alt farlig avfall deklareres via en elektronisk løsning. Hver enkelt bedrift må logge seg inn i Altinn og tildele roller til ansatte i bedriften som kan få ansvaret med utfyllingen av selve deklareringen. (Fortsetter under annonsen)
Dette står godt beskrevet på www.avfallsdeklarering.no.
Det samme gjelder hvis bedriften ønsker å lage en fullmakt som gir avfallsselskapet mulighet til å deklarere farlig avfall for bedriften. Innlogging og tildeling må skje senest 1. mai, hvis ikke risikerer bedriften å bryte mot forurensningsloven.