Knuser uten Adblue

Dette er Terex Finlays nye 1160 knuseverk levert til Østfold like før jul. Sjekk hvordan den styrer utenom Adblue-kravet.

F.v. Jan Vila og Truls Østerud i Bulder Maskin AS, og Freddy Mathisen.

F.v. Jan Vila og Truls Østerud i Bulder Maskin AS, og Freddy Mathisen. (Foto: Jørn Søderholm)

SARPSBORG: Like før hjul stilte selger Truls Østerud og mekaniker Jan Vila fra Bulder Maskin AS opp i Freddy Mathisens pukkverk i Østfold.

Formål: Igangkjøring av grovknuseren 1160 fra Terex Finlay.

Annonse

Mellomstor grovknuser

– En 35 tonns liten til mellomstor grovknuser. Den passer til små og mellomstore entreprenører som har egne knuseverk. Som Freddy, for eksempel. Han har en god del maskiner som går rundt på anlegg, og knuser egen stein til masser, sier Truls Østerud.

– Det ser bra ut, ja. Men jeg vet at det funker. Jeg har hatt en maken til denne, som ble byttet inn, sier Freddy Mathisen.

Scania DC09 steg 3a-motor. (Foto: Jørn Søderholm)

Scania DC09 steg 3a-motor. (Foto: Jørn Søderholm)

Motoren i den nye maskinen er en Scania DC09 på 341 hk. Den går kun på ett turtall: 1800 o/min.

Hydrostatisk kraftoverføring

– Knuseren har hydrostatisk kraftoverføring, der kraften overføres med olje i stedet for gir.

– Dermed kan motoren gå på fast turtall, på maksimalt dreiemoment. Dermed greier motoren utslippskravene uten tilsetning av Adblue. Det er en fordel i vårt kalde klima, sier Østerud.

Terex Finlay benytter seg her av en formulering i utslippskravene som krevert at motorer med fast turtall (”constant speed engines”) skal oppfylle steg 3a-kravene.

Ikke de strengere steg 3b og steg 4:

The NRSC (steady-state) shall be used for stages I, II and III A, as well as for constant speed engines at all stagees. The NRTC (transient) can be used for Stage III A testing by the choice of the manufacturer.